Kafka på stranden

 Av Haruki Murakami

Jag vet inte varför jag inte kommit mig för att läsa den så hyllade Murakami tidigare. Nu har jag, och det kan jag tacka pocketkedjan och En och annan bok för!

Jag vet heller inte riktigt vad jag väntat mig, men jag vet absolut att jag tänker läsa mer av honom. Jag tänker inte ge mig på att försöka återge handlingen – dels skriver jag som mina bloggläsare vet vid det här laget  inte recensioner på det sättet, dels går det nästan inte. Klicka på bilden av boken så kommer du till förlagets text om den.

För mig är den här boken en dröm. Förvirrande, svårtydd men samtidigt så njutbar och så häftig på det sättet att den stannar kvar hos en, och man vet i dagar efteråt att varje detalj betydde något. Man klurar, och ibland ser man samband och djupare mening, ibland nöjer man sig med att det var vackert.

Vilken Murakami ska jag ge mig på nu tycker ni?

8 responses to “Kafka på stranden

  1. Pingback: Tweets that mention Kafka på stranden « En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  2. Kafka på stranden var min första Murakami och efter den var jag FAST. Alla mina bokälskande vänner rekommenderade Norwegian Wood, men den tyckte jag minst om av alla hans underbara böcker! jag gav mig i kast med Wind Up Bird Chronicle (som inspirerat oss på bloggen och salongen med samma namn) som jag blev helt uppslukad av. Likaså Sputnikälskling. Gillar även novellsamlingen After the Quake! Och ett litet mästerverk som man inte får missa är What I talk about when I talk about running. Du har massor av härlig läsning franför dig!

  3. Kul att du tyckte om boken, jag måste också läsa den. Norwegian Wood var den första jag läste och tyckte den var otroligt vacker (http://oversattarlivet.blogspot.com/search/label/Murakami.)
    Sputnik älskling rekommenderar jag också.

  4. Fågeln som vrider upp världen eller Sputnikälsklingen. Jag har inte läst Norwegian Wood än.

  5. Pingback: Pocketkedjeböcker | En full bokhylla är en rikedom

  6. Pingback: En galet lång enkät | En full bokhylla är en rikedom

  7. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

