Niffenegger och e-böckerna

Sitter och skriver recension av Själens osaliga längtan och hittar ett intressant inlägg på Audrey Niffeneggers hemsida:

I am not opposed to the existence of e-books; I know lots of people are wildly enthusiastic about them. But I have spent my life working with books as an art form and I am devoted to physical books, skriver hon. (Jag översätter inte, men om någon inte förstår och inte klarar Google Translate så mejla mig så gör jag det gladeligen!)

Hon fortsätter:

E-books in their current incarnations are still imperfect and they threaten the arts of book design and typography.

Så går hon in på ett ämne som jag faktiskt inte funderat så mycket över:

As a book conservator I am also nervous about the digitization of books: will they be readable one hundred years from now? Or will thousands of books simply vanish as platforms and programs change?

Vad tror ni?

Enligt Niffenegger är e-böckernas stora fördel att de är sökbara och deras nackdel att de är fula, men hon hoppas att de blir bättre och bättre och avslutar:

I don’t know when or if my books will become e-books. Writing me hostile e-mail about this will not hasten my desire.

7 responses to “Niffenegger och e-böckerna

  1. Jag är rätt kluven själv till e-böcker. Jag ser hur det kan vara användbart och skulle själv gärna läsa facklitteratur och jobböcker på det sättet (om det bara fanns en läsplatta för anteckningar, understrykningar osv). Men skönlitteratur skulle jag ha svårt att läsa så. Dessutom är jag alldeles för förtjust i boken som artefakt för att vilja ge upp den. Men det behöver ju inte vara antingen eller – vissa har inte samma möjligheter att ta sig till eller få tag i fysiska böcker och då är väl e-böcker finfint.

    Det ska bli spännande att läsa vad du tyckte om Själens osaliga längtan som jag själv läste och recenserade förra veckan – jag tyckte om den kan jag säga🙂

  2. fullbokhylla

    Jag kan skvallra om att jag också gillade den, om än inte så mycket som Tidsresenärens hustru! Eftersom jag recenserar den för jobbet får jag länka till recensionen när den har publicerats!

    Det finns förresten läsplattor där man kan stryka under och anteckna, lärde jag mig när jag skrev om sådana för ett tag sedan. Sonys tror jag det var.

  3. Pingback: Tweets that mention Niffenegger och e-böckerna « En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  4. Audrey är ju gud så jag tror på henne!🙂 Faktiskt en analys med lite smarta argument för en gångs skull. Jag läser pappersböcker för att jag tycker bättre om det, däremot har jag egentligen inget emot om andra vill läsa e-böcker så jag förhåller mig ganska neutral i frågan…

    • fullbokhylla

      Jag blev, som jag skrivit i bloggen, positivt överraskad men det betyder inte att jag kommer att sluta läsa pappersböcker!

Kommentera

