Parallelläser

Oj, nu har jag många böcker på gång. Jag brukar aldrig parallelläsa men nu har det ramlat in recensionsexemplar i massor och så många verkar så spännande att jag bara kastar mig in.

Som ni ser under rubriken ”Läser just nu” till höger så är det väldigt olika böcker som är på läsning, och jag tror att det är just därför jag klarar av att läsa flera samtidigt. Annars är jag kroniskt seriemonogam när det gäller läsande. Jag tycker inte om att splittra mig mellan flera böcker helt enkelt, utan i de fall jag satt igång med en ny bok brukar det vara ett tecken på att jag inte gillar den jag håller på med och slutresultatet brukar bli att den förpassas till bokhyllans bakre regioner igen.

Hur många böcker läser du på en gång? (Svara här, och kommentera gärna hur du gör för att hålla uppe intresset för fler på en gång, om du läser fler på en gång vill säga!)

10 responses to “Parallelläser

  1. Jag kryssade i 2-3 för det är det ultimata i min läsvärld. Fler än så blir lätt jobbigt men det händer att det blir så för att jag exempelvis måste lämna tillbaka på biblioteket eller när det kommer en hög med spännande recensionsexemplar. När jag läser fler än en bok i taget brukar jag ha dem vid olika stunder på dagen – en som ligger på toaletten för lite kortläsning där, en som jag läser lite i om dagarna om jag skulle få tid över och en som är en sorts huvudbok som jag läser ”ordentligt” i på kvällarna.

  2. Jag har gärna flera böcker på gång om det är olika genrer. Novellsamlingar jag helst i småportioner, varvat med annat.
    2-3 är det ultimata antalet böcker, fler än så blir bara rörigt. Och tre romaner har jag inte gärna heller på gång samtidigt, samma där.

    I en perfekt värld så har jag alltid en roman, en novellsamling/graphic novel och en icke skönlitterär bok på nattduksbordet som pågående läsning!

  3. jag svarade också 2-3 böcker men ibland kan jag faktiskt ha fler på gång… speciellt om jag plöjer fackböcker så kan det vara betydligt flera som jag växlar mellan.
    Fast ibland börjar man ju på något som inte känns rätt just då och lägger undan den fast då räknar jag dem som vilande och inget jag egentligen läser just då

  4. För mig är det tvärtom, jag har alltid flera böcker på gång samtidigt. En del blir sträcklästs, andra lästa i lite då och då, en och annan övergivna och sen upplockade igen. Det kan också hända att jag lämnar böcker helt, eller aldrig kommer igång. Men en bok itaget – nej!

  5. Jag läser böcker i olika genrer, när jag läser flera samtidigt. Inte två deckare samtidigt t ex, men en Hjalmar Söderberg och en Marian Keyes går bra att parallelläsa.

    Olika tillfällen blir det gärna också för olika böcker som parallelläses, någon på tunnelbanan och en annan till sänglektyr.

  6. Jag börjar på nya böcker när jag kommer på att jag vill börja i dom, oavsett hur långt eller kort jag kommit i de andra böckerna jag håller på med.
    Ibland kan böcker bli liggande påbörjade rätt länge på det viset, medan andra böcker susar förbi. Kanske inte rättvist mot böckerna, men det är så jag vill läsa 🙂

  7. Hej Eva

    Om du är kroniskt seriemonogam när det gäller böcker är jag definitivt kroniskt seriepolygam. Har i princip alltid 2-3 böcker som jag läser aktivt, plus 2-3 stycken som jag läser i då och då. Stundtals något mer och stundtals något mindre.

  8. Jag kan läsa flera böcker samtidigt, speciellt om det är böcker som väcker mycket funderingar eller väcker många jobbiga känslor. Då behöver jag liksom smälta dem lite mellan varven för att kunna fortsätta. Så väljer jag nog att läsa olika sorters böcker. jag har sällan t ex två deckare på gång samtidigt utan det kan vara en deckare, en novellsamling, en barnbok osv.

  9. Pingback: Bokbloggsjerka: 2 « En full bokhylla är en rikedom

  10. Pingback: En galet lång enkät | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

