Recensionsexemplar: Hur funkar det?

Det pågår en intressant debatt hos Bokbabbel om recensionsexemplar. Jag började kommentera där, men kommentaren blev så lång att jag lägger den här istället:

Jag kastade mig in i debatten men hade sedan inte tid att följa upp den – kul att det blev ett sådant snack om saken!

Jag menade aldrig att det är fel att skriva ut att man fått recensionsex, jag reagerar mest när folk tackar översvallande, för ja – med risk för att såra – jag tycker att det är naivt.
Bokförlagen är inte onda, inte alls, men det är business, deras jobb, och då tycker jag inte att man behöver tacka dem för att de gör det.

Nu vill jag väcka en annan fråga:

MÅSTE man recensera alla böcker man får – och NÄR? Jag har beställt/bett om flera böcker som jag sedan kanske inte hinner läsa direkt, utan skriver när jag hunnit göra det. Förlagen har inte reagerat, och man får ju inga förhållningsorder tillsammans med böckerna, så jag har inte tänkt på det så mycket. Men nu börjar jag fundera. Hur tänker ni?

Så till diskussionen om kritiker/bloggare. Som jag ser det, och som jag sagt förr, så finns det en skillnad i att vara betald för att recensera böcker. Då tycker jag att man har ett krav på sig att läsa på, och kanske – lite beroende på vilken typ av tidning man recenserar för – ha relevant utbildning/erfarenhet. Som bloggare (och när jag skriver bloggare så menar jag hobbybloggare) så recenserar man böcker på sin fritid och med sina egna spelregler. Utger man sig för att vara kunnig litteraturkritiker som skriver om det senast utkomna så får man hålla vad man lovar. Bloggar man för sitt privata nöjes skull så får man göra hur katten man vill. Och när det så kommer till förlagen så får de väl förhålla sig till det. När jag ber om böcker så berättar jag lite om mig som bloggare, och länkar naturligtvis till mina bloggar. Då anser jag mig ha talat om vad jag håller på med och vem det är de – om de väljer att göra det – skickar böcker till.

En gång, och då gällde det förlaget Alfabeta, upplevde jag att jag fick begränsningar från förlagets sida. Därför beställer/ber jag inte om några recensionsexemplar från dem. Däremot recenserar jag böcker jag läst som de ger ut.

Kort kan jag berätta att jag ansökte om recensentinloggning och fick det. När jag sedan beställde recensionsexemplar ansåg de att jag beställt för många (det är SÅ svårt att begränsa sig, och från andra förlag har jag fått uppfattningen om att de hellre tar en lång lista än flera förfrågningar). Jag fick beskedet att ”Det enklaste är om du väljer en i taget och sen skickar din recension på boken och sen beställer ytterligare en bok”.

Just det att hon vill att jag skickar min recension innan jag beställer en ny fick mig att känna att jag skiter i det. Betyder det att hon ska godkänna recensionen, och om jag inte gillar boken får jag inga fler? Det kan uppfattas så, och bara känslan gör att jag skulle känna mig bunden och inte kunna skriva fritt. Så då får det vara. Jag hyser inget agg mot förlaget, jag skäms lite över att det uppfattades som att jag beställde alldeles för mycket (minns inte, men det var kanske ett tiotal böcker – ni vet hur önskelistan bara sväller), men framför allt vill jag känna att det är kul att skriva recensioner om jag ska orka lägga tid på det.

20 responses to “Recensionsexemplar: Hur funkar det?

  1. För att bara kommentera en av alla de saker du tar upp (jag återkommer för resten när jag har tid och ork att tänka) så har jag funderat lite kring när man ska läsa och skriva om sina recensionsexemplar. Jag tycker nog att man bör skriva om alla recex man själv beställer men att det absolut inte behöver vara vid utgivningen. Det borde inte vara negativt för förlagen heller om recensionerna sprids ut lite. En bok som bara recenseras av alla på recensionsdagen kan ju snabbt bli bortglömd medan en bok som lever vidare i bloggarna är mer beständig. Förlåt min möjligen oklara kommentar – jag är mitt inne i mitt manus som måste bli klart typ nu. Återkommer som sagt när jag kan tänka🙂

  2. Jag tackar ibland, inte alltid. Ibland är jag verkligen mer glad över boken om det är någon jag längtat efter, som Ernestams som jag skriver om idag. Jag gillar deadlines och försöker läsa böckerna till ”rätt” dag, det gäller dock bara böcker jag bett om. Får jag böcker oanmält läser jag och skriver när jag hinner. Tror som Helena att all reklam är bra reklam för bokförlagen. För reklam gör vi ju ofta, kanske även när vi sågar.

    Vi får inte betalt och så mycket krav kan ingen ställa på oss, mer än vanligt hyfs och till det räknas enligt mig bara att läsa och skriva om boken någon gång. Om så bara en rad.

  3. Jag brukar twitter-tacka, men jag tackar sällan på min blogg numer. Jag tycker också det är skillnad på om jag frågar efter en bok – som förlaget sen skickar mig, eller om de skickar mig en bok utan att jag bett om det. De jag frågar efter själv prioriterar jag att läsa, men det är ganska naturligt att det blir så eftersom jag frågar efter böcker som intresserar mig. Om förlagen skickar mig böcker utan att jag bett om det så känner jag inget tvång att jag måste läsa den bara för att jag fått den, utan jag läser om det verkar bra en bra bok.

  4. Som redan skrivet på min blogg, jag tackar inte men nämner med liten font att det är ett rec.ex. från det och det förlaget.

    Har man själv bett om boken ska man naturligtvis recensera den och kanske inte vänta huuur länge som helst. Faktum är ju dock att böckerna ofta utkommer i två gigantiska floder i september respektive mars-april och då kan det vara svårt att hänga med ifall man fått flera böcker. Men som du skriver så är vi ju inte professionella, bara man respekterar att inte recensera före rec.datum så är det okej.

  5. Precis som ni andra har jag också tänkt på det här med recensionsex. Personligen tycker jag att alla som man själv beställer eller efterfrågar bör man läsa ganska snart. Ber man om ett recensionsex är det väl så att man är intresserad av boken vid det tillfället och intresserad av att recensera den. Det är i alla fall min tolkning av syftet med recensionsex.

    Böcker man får utan att man bett om dem måste man kanske inte läsa så snart, även om jag själv försöker jag publicera en recension ganska snart. Om jag känner att jag inte själv hinner brukar jag försöka få någon annan att gästrecensera. Och om det är genre/författare jag inte är intresserad av brukar jag kontakta förlagen om att inte skicka fler recex av den genre/författare.

    Jag tycker att man ska alltid tacka för de böcker man får oavsett om det kommer från förlagen. Är man glad och tacksam för att få så bör man väl tacka?

    Sen är jag faktisk förvånad över att inte fler bokförlag ställer vissa krav på oss bokbloggar, tex få en kopia av recensionen.

    Blev lite lång kommentar kanske🙂

  6. Hmmm . MYCKET intressant att läsa inlägg och kommenatrer. Jag har aldrig kommit på tanken att beställa rec.ex till min blogg. Däremot har jag för massor av små tidningar jag skrev för tidigare, recenserat böcker och då har jag helt enkelt beställt boken jag velat ha. De tidningarna var sällan eller aldrig i fas med själva utgivningen, men det verkade inte spela någon roll. I den typen av recensioner har jag alltid angett förlag, enligt modellen, författare, titel, förlag.

    Är förlagen intresserade även av små bokbloggar? Eller har ni alla tusentals läsare (och isf förstår jag att det är intressant för förlagen att deras böcker syns och omnämna)?

    Om jag skulle vara förlag skulle jag be att få en kopia av recensionen, och absolut ha bloggen på bevakning precis som man har bevakning på andra press- och medieomnämnanden.

    Om jag mot förmodan helt plötsligt skulle få en bok skickad till mig – kanske jag i bloggen skulle nämna just det – att jag fick en bok skickad till mig. Precis som ifall jag skulle beställa ett rec.ex, antaglige skulle skriva ”beställde ett rec ex av den här boken och det här är vad jag tyckte”

    Oj. Sorry för lång kommentar. Jag blev lite carried away .. Funderar nu på om jag sa vga mig att bestälal ett recensionex av något jag vill läsa.

    • fullbokhylla

      Jag kan bara svara för mig, men jag har absolut inte tusentals läsare. Mellan 500-1000 i veckan snarare, och det talar jag om för förlagen.

      Jag brukar skriva något i stil med: ”hej, det här är jag och min blogg och jag är intresserad av den och den boken och undrar om ni kan tänka er att skicka den för recension. Här är adressen” Typ.

      Vissa förlag har jag fått bättre kontakt med och där har de föredragit att man skickar en lista över vad man är intresserad av i kommande utgivning, och i så fall skickar jag en sådan!

      Sedan recenserar jag ju också lite för tidningar, och då får jag böcker därifrån. Min poäng är att det viktiga är vad man tyckte om boken, inte var man fått den ifrån. Men visst händer det att jag tycker att det är intressant i sammanhanget att tala om att boken är en present, eller har dumpit ner från ett förlag, och då gör jag det!

  7. Jag har börjat med att skicka länkar tillbaka till de förlag som skickat en bok oavsett om de bett om det eller inte. Det känns som en trevligare sätt att tacka. Nu har jag visserligen inte totalsågat något recex så när den tiden kommer kanske jag inte spontanskickar länken. Det känns ändå bättre att visa att jag skrivit om en bok innan jag efterfrågar en ny.

    • fullbokhylla

      Det är en idé! Fast det känns lite jobbkrävande, tänker jag spontant. Jag tänker nog att de har min bloggadress, så det går enkelt att hitta recensionerna där!

  8. Jag tackar i mina kontakter direkt med bokförlagen och oftast inte i bloggen. Jag har ärligen berättat om mitt sätt att arbeta/blogga och tänker att vårt samarbete gagnar båda parter. För bokförlagen är det säkert viktigt att synas på olika fronter, om än ibland små, och som jag tycker vid lite olika tidpunkter. Jag skriver också om äldre böcker från min egen bokhylla, nya inköp eller läsvärda presenter. Jag har inte satt i system att upplysa om hur jag fått böckerna. Bara om det faller sig lämpligt i min text för övrigt . Ibland skriver jag om recensionsexemplar när de är pinfärska, oftast under samma säsong i alla fall, men vissa får ligga till sig för att passa in i ett lämpligt sammanhang eftersom jag ofta skriver tematiskt.
    Även om man beställer rec.ex utifrån eget och ibland läsekretsens intresse gör bokförlagens sändningar att man kan hålla större bredd, få nya bokliga bekantskaper och vara mer aktuell som bokbloggare/recensent. Jag uppskattar mycket den här möjligheten och känner stor tacksamhet mot bokförlagen, men det har inte föresvävat mig att man inte skulle kunna vara helt uppriktig i sina tankar om böckerna. Hur de än kommit in i läshögarna.

    • fullbokhylla

      Ja, jag tackar naturligtvis också i mina kontakter med förlagen! Det är ju normalt hyfs. Framför allt tackar jag trevliga presskontakter som tar sig tid!

  9. Jag tänker lite som du när det gäller recex. Vi bloggar ju helt gratis, på vår fritid, och då kan det ju inte krävas att vi ska kunna läsa och recensera hur snabbt som helst?
    Får jag en bok innan första recdatum brukar jag försöka pricka in det, men om jag får boken efter recdatum så kan det ta lite längre tid. Dock anstränger jag mig för att recensera varje bok jag får och att dessuom sgöra det så snabbt jag kan.
    Ibland kan en recbok av olika anledningar bli liggande i veckor och ge mig dåligt samvete, men oftast försöker jag beta av dem i den ordning de droppar in.
    Sen tänker jag lite att om förlagen vill att boken i fråga ska recenseras inom en viss tid så är det ju bara för dem att ange det? Eller klaga om de tycker att det tar för lång tid?

  10. Bokbranschen är idag otroligt tuff och många småförlag kämpar och sliter för att få det att gå ihop, för att kunna ge ut de böcker de brinner för. Även för författare och illustratörer är det kämpigt och osäkert. En recension kan betyda liv eller död för många småförlag och författare, och de förlag som heller inte har anställda ger många gånger ut böcker och betalar från sin egen plånbok. Resurserna är knappa och väljer de då att efter förfrågan skicka en blogg-bokrecensent en eller några av sina titlar (vilka de kanske väljer med största omsorg eftersom resurserna är knappa och de inte kan ge bort hur många som helst) och hör att en recensent de väljer att skicka sin böcker till resonerar som du, att du inte ens behöver tacka eller recensera deras böcker!!! Du får alltså gratis böcker att läsa och recensera och du tycker inte ens att du behöver tacka för det? Otacksamhet leder aldrig till något gott. Ett litet tack har ingen dött av. De småförlag som läser vad du skriver väljer förmodligen att skicka sina recensionsböcker till någon annan än dig nästa gång.
    Så – tänk på vad du skriver och hur du resonerar nästa gång.

    /Lindaah

    • fullbokhylla

      Hej Lindaah: Du har missuppfattat mig helt. Jag recenserar de böcker jag får, men jag hinner inte alltid göra det till utgivningsdagen. Jag tackar också alltid förlagen via mejl, i samband med att jag har kontakt med dem om bokförsändelser. Om du har följt debatten från början så vet du att det handlar om huruvida man tackar översvallande i sin recension eller inte.

      Jag tycker är förlagen är värda recensenter som läser för att de är intresserade av läsning, inte av att få gratis böcker, därför tycker jag det är viktigare att skriva om vad man tycker om boken än att man har fått den gratis.

  11. Pingback: Till salu? Inte jag! « Den lilla bokhyllan

  12. Pingback: Ingen läshelg | En full bokhylla är en rikedom

  13. Alltså jag brukar göra så att jag recenserar boken och sedan skriver jag längst ner på inlägget ett litet tack till förlagen, dom har ju trots allt skickat en bok.
    Om man läser på min blogg så kommer det säkert se ut som om jag älskar alla böcker och inte vågar skriva något elakt om böcker som jag recenserar men det är helt enkelt för att jag inte har hittat någon riktigt dålig bok, utan jag försöker hitta allt bra med de böcker jag läser.
    Jag har också funderat mycket på det här med recensionsex.
    Måste man länka till förlagen sedan med inlägget eller kollar de själva?
    Blev mycket osäker på detta så jag länkade till förlagen iallafall…

  14. Hej! Såg att du får böcker av bokförlag. Tänkte fråga hur det går till. HAr en bokblogg/skrivblogg själv. Ska börja recensera en bok i veckan. Då jag faktiskt läser så pass mycket. Men mailar man förlagen själv och frågar, och vad skriver man isf då? Eller kontaktr de en? Svara gärna på min blogg.

    Tack på förhand.
    Linda

  15. Hej, hittade den här tråden. Jag har fått en hel del recensionsexemplar av förlag och har gjort som du ungefär. Men nu till min fråga. Jag har fått erbjudande från en författare att få två böcker direkt från honom. Hur skulle du göra då?

Kommentera

