Till Lindaah

Fick en kommentar nedan från en Lindaah, som tyvärr angett en falsk e-postadress. Lindaah, jag mejlade dig ett långt mejl som jag tyvärr genast fick tillbaka, så jag lägger ut det här istället:

Hej Linda (om du heter så)!

Tack för din kommentar. Jag har svarat dig på bloggen, under kommentaren, men vill även skicka ett svar direkt till dig.

Tyvärr har du helt missuppfattat mig, och kanske har du inte följt med i debatten från början? Annars har jag varit otydlig i mitt bloggande.

Det jag vänder mig mot är just bloggare som inte ser förlagen som företag, ofta hårt kämpande sådana, utan tycker sig få böckerna som presenter. Jag vet precis hur beroende ett förlag är av recensioner och därför tar jag mina recensioner på stort allvar. Jag försöker ge en rättvis bild av en bok, och berätta personligt vad läsningen betytt för mig.

Jag hoppas att förlagen blir gladare över en välskriven recension än av ett översvallande tack i bloggen. Jag struntar aldrig i att recensera en bok. I vissa sällsynta fall, när jag inte tyckt om en bok – har jag låtit bli att skriva om den. Jag orkar inte lägga tid på att såga en bok, och jag tror att förlaget hellre ser ingen recension än en riktigt dålig sådan.

Det jag skriver är att jag inte alltid hinner läsa boken precis runt utgivningsdatum, och då får jag recensera den senare. Jag var nyfiken på om andra bloggare tänker likadant och det har jag förstått att många gör.

Eftersom jag har bloggen vid sidan av heltidsjobb och familj – och inte får betalt av någon – så kan ingen kräva av mig att jag ska passa deadlines. Inget förlag har heller ställt det kravet, och ingen har hört av sig och klagat. OM något förlag hade kravet att man måste recensera ett visst datum hade jag med stor sannolikhet avböjt ett recensionsexemplar. Jag hinner helt enkelt inte.

Hoppas du är nöjd med det svaret. Hör gärna av dig om du undrar något. Är det så att du själv representerar ett förlag och är missnöjd med hur jag hanterat utskick från er så hoppas jag att du kontaktar mig igen så att vi kan lösa det!

Med vänlig hälsning
Eva

2 responses to “Till Lindaah

  1. Hej.

    Jag skickar dig min mailadress återigen, så kan jag svara dig på mailen.
    Jätteintressant med en maildiskussion. Jag är inte själv i branschen, men känner många i den och vet en hel del småförlag som kämpar och sliter, och flera som tvingats lägga ned eftersom det inte längre finns utrymme.
    Så, maila mig gärna så fortsätter vi diskussionen på mailen.
    Jag har inte läst annat än ditt sista inlägg, så jag har inte följt diskussionen från början, så om jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt.

    /Lindaah

  2. Pingback: Varför denna blogg? | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

