Toms tips

77 recept på 7 veckorAv Tom Sjöstedt

Jag kan ge den här boken två omdömen.

Mitt: ”Usch!” men Kockens: ”Tummen upp!”

När jag började bläddra i den här boken kunde jag nämligen inte komma runt att den är så uselt skriven. Den är pladdrig och dessutom är den inledande texten fetad och svårläslig. Attityden ”den som inte gillar det här receptet ska jag..” och liknande går inte alls hem hos mig. Det kan hända att någon annan gillar det direkta tilltalet, (kill)kompisaktiga ryggpuffar som gör lite för ont och nonchalanta generaliseringar som ”Hälsodebatten när det gäller salt orkar jag inte kommentera”, men jag gör det inte.

Jag tänkte avfärda boken med det, men så hade jag en kock på besök. Jag gav honom boken att bläddra i med någon ledande fråga, men han höll alls inte med. Nu råkar just den här kocken ha just det personlighetsdraget – att han aldrig håller med, så det är möjligt att han hade sågat boken om jag sagt att jag älskade den – men som det nu var så blev han faktiskt imponerad. Av recepten alltså.

Så man får väl ge den en chans, även om jag helst har kokböcker som är både välskrivna och bra.

Boken ges ut av Norstedts förlag.

2 responses to “Toms tips

  1. Svårt – kul med bra recept men jobbigt med trist attityd osv. En kokbok är ju trots allt en bok och inte bara en samling instruktioner…

  2. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

