Själens osaliga längtan

Av Audrey Niffenegger

Efter Tidsresenärens hustru har Niffenegger en nästintill omöjlig uppgift i sin andra bok. Hon lyckas.

Hon lyckas skriva ytterligare en bladvändare, ytterligare en historia som är så overklig att den bara avväpnar mig och lockar in mig med hull och hår.

För liksom i debutromanen kräver Niffenegger att läsaren går med på hennes förutsättningar. Då var det ofrivilliga tidsresor, nu är det möjligheten att kommunicera med döda.

I Själens osaliga längtan befinner vi oss i England, i en lägenhet vid Highgatekyrkogården i London, och kykogården är minst lika mycket huvudperson i boken som tvillingarna Julia och Valentina, som Robert och hans älskade och saknade Elspeth.

Tvillingarna har ärvt lägenheten av Elspeth. Det är en oväntad transaktion, för Elspeth har inte haft kontakt med flickorna sedan de föddes eftersom hon och hennes egen tvillingsyster – deras mamma – sagt upp kontakten. Men hon lever kvar i lägenheten. Bokstavligen.

Tvillingarna lär så småningom känna henne, liksom hennes grannar där hennes betydligt yngre pojkvän Robert blir en viktig person inte minst för den blygare och undanskuffade tvillingsystern Valentina. Familjehemligheterna bubblar under ytan och det är inte konstigt att det snart smäller.

Historien låter krånglig när det återberättas, men är egentligen betydligt simplare än Tidsresenärens hustru. En kärlekshistoria, rätt och slätt, och även om jag håller den högt i sin genre hoppas jag att Audrey Niffenegger hittar tillbaka till något av den överrumplande självklarheten i sin nästa roman. Den ska förresten enligt hennes hemsida heta ”The Chinchilla Girl in Exile” och handla om en pälsklädd flicka som ska börja skolan – galet och lovande!

Denna recension är publicerad i dagens Skånska Dagbladet!

8 responses to “Själens osaliga längtan

  1. Läste bara första raderna av detta inlägg. Jag har den på engelska oläst i bokhyllan. Kanske blir det sommarläsning? Har skyhöga förväntningar dock eftersom jag älskade Tidsresenärens hustru.

  2. Den kommande boken (som väl dröjer ett bra tag kan jag tro) verkar väldigt annorlunda och spännande, längtar redan…

  3. köar på den på biblioteket och jag kan inte begripa hur de kan vara så låååååååååååååångsamma med att fixa fram den (först i kön)

  4. Jag tyckte jätteilla om Tidsresenärens hustru, men tror du att jag skulle kunna tycka om den här ändå? Historien verkar så bra när man läser om den.

    Hälsningar Hoppfull

    • fullbokhylla

      Det beror lite på vad det var du inte gillade med Tidsresenärens.. Jag tycker du ska ge det ett försök!

  5. Pingback: Det där med deadline… | En full bokhylla är en rikedom

  6. Pingback: En galet lång enkät | En full bokhylla är en rikedom

  7. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

