Saker som aldrig händer

Av Johanna Lindbäck

Andreas känner att något är fel. Men vad? När han får reda på det, och dessutom inser att kompisarna hela tiden vetat, rasar allt. Det här är en bok om hur man kommer ut levande.

En mycket bra sådan. Jag sträckläste den i natt och fick lite av den där gamla tonårsångesten åter.

Trodde när jag beställde boken från förlaget att den skulle utspela sig i Umeå (Lindbäcks förra gjorde det tror jag) men den geografiska igenkänningen uteblev; det var inte min hemstad utan hennes – Luleå – den här gången. Skitsamma, det var kul att läsa en bok som inte utspelar sig i huvudstan.

Johanna Lindbäck, bokhora, gymnasielärare och ungdomsförfattare, lyckas få sina karaktärer så precis som det är. Lyckas hitta kött och blod med väldigt enkla medel. Hon lyckas göra historien intressant utan en massa extra allt, jag har skrivit om det där förut.

Ändå är jag lite besviken. Jag får kanske varna för spoiler här, även om det inte gör boken mindre läsvärd att veta att Erik, Andreas barndomsvän och granne, gillar att klä sig snyggt och kan prata om känslor. Ja, han är bög. Och det är det som gör mig besviken, när jag börjar inse att det är ditåt det barkar. För från att så på pricken beskrivit de grabbiga grabbarnas gäng, och låtit Erik och hans kompisar bli den hoppfulla kontrasten kan Lindbäck inte låta bli den där lilla twisten. Så skönt det hade varit om Erik bara varit en schysst kille, inte en stereotyp homosexuell.

3 responses to “Saker som aldrig händer

  1. Pingback: Boktoka | Saker som aldrig händer av Johanna Lindbäck

  2. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

  3. Pingback: Grattis Johanna Lindbäck | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

