1222 över havet och Frukta inte

Av Anne Holt

Jag läste 1222 över havet för att jag fått Frukta inte som recensionsexemplar. Den förstnämnda låg hemma sedan tidigare, så jag tänkte inte så noga utan satte igång med den. Inte förrän jag senare öppnade Frukta inte insåg jag att den ju är en Inger Johanne Vik-bok och inte en Hanne Wilhelmsen-bok. Nåväl, det gör ju inget och de hänger ju ändå ihop på sitt lilla  snillrika sätt! Men det är bakgrunden till att jag nu skriver om båda i samma inlägg.

Jag har alltid älskat Anne Holt. Läst det mesta, även om det var ett tag sedan nu känner jag. Så pass länge sedan att jag inte vet om den slutsats jag drar nu stämmer på allt eller bara just de här böckerna. För jag tänkte när jag läste dem att jag tycker det är lite skönt att inte behöva läsa vartannat kapitel av en sjuk mördares konstnärliga tankar. Fokus ligger på offer och utredare (poliser med flera) och det är en annan känsla att faktiskt vara med när en gåta löses än att alltid veta en massa mer än vad utredarna vet.

1222 över havet är en Tio-små-negerpojkar-bok, med ett helt tågs passagerare insnöade passagerare på ett fjällhotell där en av passagerarna plötsligt mördas. Hanne Wilhelmsen blir motvilligt utredare mot sin vilja – hon har ju inte polisat sedan hon blev skjuten och hamnade i rullstol. Det är en bra bok. En stabil och intressant bok, men ingen höjdare. Den blev liksom aldrig riktigt spännande.

Frukta inte var däremot riktigt spännande, tyckte jag, även om den faktiskt aldrig blev sådär riktigt läskig. Jag gillar Inger Johanne och hennes familj, och njuter minst lika mycket av deras vardagsliv som åt mordgåtan. Läs!

2 responses to “1222 över havet och Frukta inte

  1. Nämen nu fattar jag ju vem du är!!!! Sorry att jag skriver detta här men jag såg på din andra blogg att du är gymnasieklasskompis med min Lantlolla. Det är alltså inte därifrån du fått min bloggadress, eller?

    Haha vad kul.

    Du kanske redan har klurat ut vem jag är?

  2. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

