Umeå i böckernas värld

Kikar ut ur semestergasset för att jobba lite med en artikel om Umeå i litteraturen. Har den ganska klar i huvudet, men tänkte ändå höra med er, kära bloggläsare; någon som vill bidra med tankar och idéer på ämnet? Namn, citat, stycken eller funderingar emottages tacksamt!

Fler artiklar på ämnet ”Resmål i litteraturen” finns här!

9 responses to “Umeå i böckernas värld

  1. Författare med Umeåanknytning eller böcker som utspelar sig i Umeå? Jag gjorde ett försök att hitta sånt i en gammal tematrio. http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/05/04/tematrio-hembygden/

    var publiceras din artikel sen? Den vill jag gärna läsa.
    Lycka till!

    • fullbokhylla

      Böcker som utspelar sig framför allt! Artikeln kommer att publiceras på skanskan.se och i papperstidningen Skånska Dagbladet (det är där jag jobbar). Lägger ut en länk när den är publicerad!

  2. Johanna Lindbäcks böcker har du väl med?

  3. Rut Berggrens självbiografiska bok ”Erikas Dagbok”, utspelar sig väl framförallt i Hörnefors, men hon doktoreade ju så småningom i Umeå.

    • Har du läst den Stefanie? Jag tycker att den var intressant och fin, men som jag minns det var jag förvånad över att hon inte hade några väninnor. Eller hade hon det, men skrev aldrig om dem? Om det senare är fallet; är det så att kvinnor tar varandra för givna men inte tycker att vi är tillräckligt viktiga att fundera över och skriva om?

  4. lena kjersén edman

    Hej! Visst har du sett foldern om Umeå i litteraturen? Gjord av personal på biblioteket i Umeå för ett par år sedan.

  5. Vill bara säga Tack för att du ordnade Pocketkedjan, det var kul och givande!

    • Det har varit jättekul för mig också! När båda kedjorna är avslutade kommer jag att sammanfatta och utvärdera!

Kommentera

