Bönbok för en vän (Bokcirkelbok 18)

Av Joan Didion

Från Wiki

Betyg:

  • EE: 3
  • MG: 3
  • KH: 3
  • MF: 4

    Som synes ovan var alla utom en lite tveksamma till den här boken. Den är så välskriven, och i många bitar intressant, men den griper liksom inte tag i mig. Jag känner mig lite dum, tror hela tiden att jag missar något. Enligt MG är Ett år av magiskt tänkande något helt annat, så man kanske får ge den en chans.

    MF var av en annan åsikt, hon struntade i detaljer hon inte förstod, accepterade allt förvirrande och sögs bara med i språket och det komiska och välformulerade! Kul att man tycker olika.

    Efter middag och boksnack satte vi oss i filmsoffan. Vi blev ju så sugna på att se Ett rum med utsikt efter att ha läst den förra omgången. Trots ljuv distraktion från cirkelns två yngsta medlemmar (min egen fick stanna hemma, han är inte lika stillasittande längre…) var filmen en njutning. Så bra skådespelare som den innehåller var väl inte annat att vänta! Filmen är extremt trogen boken, så jag tycker det känns lite svårt att veta vad jag tyckt om filmen om jag inte också läst boken, men jag tror nog att jag skulle gillat den ändå!

    Nästa gång, den 6 september, ska vi vara i Stinas kolonistuga. Då ska vi ha läst Den afrikanska farmen av Karen Blixen. Det ska bli spännande!

    4 responses to “Bönbok för en vän (Bokcirkelbok 18)

    1. Jag tycker att du inte ska ge upp Didion, hon är en fantastisk författare, om du inte har läst Lagt kort, så prova med den, eller så klart Ett år av magiskt tänkande, räkna med att gråta några tårar. Jag är ett stort Didion fan.

    2. Jag tyckte om den, men tyckte också att den var märklig, inte alls hennes bästa. Kunde känna ett visst avståndstagande till huvudpersonerna. För mig var språket den största behållningen, i Lagt kort är språket genialiskt, tycker det inte finns ett enda fel i den boken.

    3. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

    Kommentera

