Klockan 21:37

 Av Karin Alfredsson

Ni har väl läst Karin Alfredssons deckare om läkaren Ellen Elg? Jag läste den första, 80 grader från Varmvattnet, för ganska länge sedan. Minns att jag fascinerades av den, men tyckte huvudpersonen var något overklig. Hon var lite för mycket, på något sätt. Efter hand har antingen hon eller jag slipats ner, och nu avgudar jag henne. Visst råkar hon fortfarande oroväckande mycket i trubbel på sitt korståg för att rädda världen, men det är väl ingenting mot Harry Hole, Winter eller någon av de andra gubbdeckarna jag gillar att läsa om. Det är ju liksom så deckargenren funkar.

Men Karin Alfredssons böcker är så mycket mer än deckare. I och med att hon baserar dem på verkliga fakta blir de så mycket otäckare. För varför hitta på grymheter när de begås runt oss dagligen. Inte av galningar utan systematiserat, i länder vi kallar demokratier.

I mina ögon är Klockan 21:37 den bästa Elg-boken hittills.

Förutom ..Varmvattnet så har hon skrivit Kvinnorna på 10:e våningen, som jag också läst i sommar. Där är Ellen Elg i Vietnam och jobbar på BB, i nästa bok är hon på snabb resa till Polen för att hjälpa en organisation som erbjuder lagliga aborter (genom att ta med kvinnorna ut på internationellt vatten). Kanske är det att Polen är så nära, eller att abortdiskussionen är ständigt närvarande även i västvärlden. Kanske är det att Ellen nyligen fött en son och jag känner igen mig i hennes gravidmulliga, ammningsstinna sinnestillstånd. Eller så har Karin Aldredsson vara verkligen hittat formen.

Alltså; läs böckerna om Ellen Elg. Inte bara för att de är spännande och välskrivna, utan för att de är viktiga. Väntar nu med spänning på senaste boken, Den sjätte gudinnan, som förlaget lovat skicka. Den utspelar för övrigt sig i Indien.

7 responses to “Klockan 21:37

  1. Jag ska just ge mig på Kvinnorna på 10e våningen och hoppas på att jag fortsätter gilla Alfredssons fina sätt att skriva om något extremt viktigt i deckarform.

  2. Pingback: Den sjätte gudinnan | En full bokhylla är en rikedom

  3. Pingback: En galet lång enkät | En full bokhylla är en rikedom

  4. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

  5. Pingback: Day 04 – Favorite book of your favorite series | En full bokhylla är en rikedom

  6. Pingback: Day 04 – Favorite book of your favorite series | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

