Bokbloggsjerka 3

Allt om jerkan här!

Helgens bokbloggsjerka handlar om genrer. Frågan som alla deltagare besvarar är:

MÅNGA AV ER LÄSER BÖCKER I FLERA OLIKA GENRER MEN VILKEN GENRE VÄGRAR DU KONSEKVENT ATT LÄSA OCH VARFÖR?

Mitt svar blir ganska likt Annikas: Sci-fi, Fantasy och inte minst Harlequin. Jag har en bok i sistnämnda genre i bokhyllan. Jag vet att A som hjälpte mig att organisera mina hyllor häromsistenes blev minst sagt förvånad. Anledningen till att jag har den där är att det är en kompis som har översatt den. Ändå har jag faktiskt inte läst den.

Gemensamt för de genrer jag undviker är att de inte känns angelägna. Och när det gäller de två förstnämnda handlar det väl också lite om okunskap. Jag har inte hittat några författare jag gillar. Tips emottages tacksamt, men motivera gärna varför en bok/författare är bra.

4 responses to “Bokbloggsjerka 3

  1. Nej, sci-fi har aldrig varit min melodi heller… Men jag är onekligen lite nyfiken på Ursula Le Guin som nämns i ”the Jane Austen bookclub”. Får kanske ge henne en chans någon dag?

  2. Ursula Le Guin som A-M nämner är en riktigt bra fantasyberättare, har läst hennes övärlden och den var läsvärd.
    Harlequin borde nog alla som har döttrar som läser den genren läsa själva för att inse vilken kvinnosyn den genren förmedlar. Helt felaktig…..

  3. Din kompis har ett av de yrken som jag skulle vilja ha: nämligen att översätta böcker. Dock har jag inget intresse av att översätta Harlequinromaner🙂

  4. Hej Eva

    Här får du lite tips från en som läser ganska mycket fantasy och sf. Jag tror nog Trudi Canavans böcker kan vara en bra start (finns att låna om du är intresserad).
    http://bibliopepe.blogspot.com/2010/05/fantasy-fantasy-och-mer-fantasy.html

Kommentera

