När hinner ni läsa?

Knatten, som nu är snart 16 månader, skolas in på dagis. Snart, mycket snart, ska båda hans föräldrar jobba heltid. Jag inser att det är nu föräldraskapet tar sin egentliga början. Att vara mappa när en part är förälder på heltid har sina utmaningar, men det känns inte som någonting mot för vad som nu väntar.

Föga förvånande är min största oro: När ska jag hinna läsa?

Har redan tagit för vana att läsa på lunchen, på jobbet, men det blir ingen kvalitetsläsning precis (folk tenderar att vilja vara sociala på lunchen…), så där har jag 20-30 minuter per dag. Men mer då? Tilläggas ska väl också att jag börjar jobba klockan 06.00 på morgnarna, så några sena läsnätter är det inte tal om.

När läser ni?

21 responses to “När hinner ni läsa?

  1. Jag brukar läsa lite på morgonen (men jag börjar först 8), läser lite på lunchen, läser lite under Bolibompa, och läser lite vid läggdags. Splittrad läsning under vardagarna alltså, men helgen… ÅHH då blommar jag ut med flera timmars läsning i sträck i förmiddagspass och eftermiddagspass….😉

  2. Börja kl 6 på morgonen! Stackare! Jag som klagar för att jag är tvungen att gå upp då! Himmel.. Jag måste erkänna att trots att jag inte har barn tycker jag ibland att det är svårt att hitta tiden.. Fast det handlar väl lite om hur mycket man tyckre är tillräcklit… Egentligen är jag ju bortskämd som har 3 timmar pendeltid om dagen… Även om en del spenderas med att byta bussar och prata med kollegor på bussen osv..

    • Fördelen är i alla fall att jag får gå hem klockan 15! Pendeltid är på gott och ont – det minns jag väl från när jag jobbade i Kristianstad. På plussidan finns definitivt lästiden. Oj vad jag läste då!

  3. Jag tar alla chanser jag får att läsa – på toa, vid pannkaksstekning, under bolibompa och när barnen har lagt sig. Nu är ju mina barn lite större också (3 och 5) och vill gärna leka utan föräldrainblandning så numera blir det lite läsning kombinerad med ”barnövervakning” också.

  4. På lunchen och på helgerna mestadels. På vardagskvällarna vill sambon umgås eftersom han är hemma och har tråkigt hela dan (han är arbetslös just nu, men snart börjar han plugga igen vilket betyder att han också kommer ha nåt att göra på dagarna) så då blir det inte mycket läst.

    Och just nu håller jag på med en ~800 sidors mastodont, jag har läst i den i ett par veckor nu och bara kommit halvvägs…

  5. Pingback: Tweets that mention När hinner ni läsa? | En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  6. Jag läser lite på kvällarna men oftast orkar jag inte läsa så länge (om inte boker är superspännande förstås). Annars blir det mest under min sovmorgon på helgen (jag väljer att läsa istället för att sova) medan sambon roar vår son. Nu är sonen 3½ så han leker allt mer själv. Sen passar jag på att läsa i bilen om vi åker någonstans och parallellt lyssnar jag på en mp3-bok när jag gör vissa hushållsgöromål eller är ute och går.

  7. Jag läser närhelst jag har en lite stund över. Men det är inte ofta det blir några längre sammanhållna stunder. Ibland hinner jag läsa en stund på kvällen när barnen lagt sig. Men då är det ju så mycket man ska göra att det oftast inte blir mer än en kort stund.

    Det är svårt med föräldraskap och läsning. Men det kommer en säkert en tid sedan då man har mer tid att läsa!

  8. Hoppas jag i alla fall!

  9. Just nu när vi bara har ett kärt barn och ta hand om och jag är mammaledig så läser jag under den timme han sover på dagen och så fort han nattats för natten slänger jag mig i sängen och läser i någon, några timmar. Men hur det blir om några månader när vi har två och ta hand om i det här hushållet, det vill jag inte tänka på.

  10. Vi sa för ca 2 år sedan upp alla tv-kanalerna, mest för vi tröttnat på att utbudet är så dåligt, sedan dess har jag fått mycket mer tid att läsa.
    Jag lyssnar oftast till ljudböcker istället för att läsa i textuell form på detta sätt kan jag ”läsa” när jag gör andra saker som att laga mat, handla och promenera.
    Det finns så mycket kul att läsa och visst är det svårt att få tiden att räcka till.

    • Jag tittar väldigt lite på teve. Däremot njuter jag och maken ofta av någon teveserie på dvd (just nu Mad Men och The Wire), så där krockar mina viljer lite. Ljudböcker har jag väldigt svårt för, men det är möjligt att det blir det som blir lösningen..

  11. Ja det blir en utmaning, tror inte jag kommer läsa så mycket dom första månaderna. Vi flyttar till Umeå nästa vecka, så det börjar närma sig. Vi får inte tillgång till vår lägenhet förrän 1 oktober, så en månad spenderar vi i makens sommarstuga ute i norrmjöle, så det blir en månad med havet utanför fönstret.

    • Åh, det låter ju mysigt! Har jag sagt att mina föräldrar ska lämna Umeå, så för mig kommer den gamla hemstaden lite längre bort när de flyttar i höst…

  12. Det lät ju inte bra🙂, hade tänkt att du nog skulle komma upp någon gång då och då, så att vi till slut kunde ses. Flyttar dom ned till Malmö trakterna eller ?

    • Någon gång då och då ska jag nog ta mig upp, man vill ju inte lämna sin gamla hemstad helt i sticket..😉 Men visst känns det lite konstigt att inte längre ha någon fast punkt däruppe!

  13. Eva, det enkla svaret är ju : alldeles för sällan! Det är skitsvårt att hinna läsa och jag fattar inte hur andra småbarnsföräldrar (som tydligen hinner läsa så mycket mer än jag) gör.
    Nu, när jag är hemma med Noah, läser jag när han sover på dagen, men det är inte alltid jag har ro till det eller känner att jag ”har tid” istället för allt annat som bör göras. En liten stund på kvällen blir det också. När jag börjar jobba ser jag kvarten på tåget som helig lästid!!
    (men du, nog borde Ebbot passerat 15 mån?? du skrev ”snart” den 19/8, jag hängde inte riktigt med på det…)

Kommentera

