Bokstressad söker hjälp

Just nu är jag inne i en period när jag inte alls hinner läsa så mycket som jag skulle vilja. Det stressar mig av flera olika anledningar;

1, Jag vill läsa. Men jag vill också umgås med familjen. Och sova. Och okej då, jobba!

2, Jag har en massa olästa recensionsböcker.

3, Jag har dessutom en sisådär femtioelva blogginlägg som jag skulle vilja skriva, och i runda slängar fyrtio tusen blogginlägg av andra som jag vill läsa och grunna på.

Jag tror att jag helt enkelt måste släppa stress nummer 2, och inse att jag får läsa så mycket jag hinner varken mer eller mindre. Hamnar jag på förlagens svarta lista får jag ta det, för livet går inte ihop. Vad gäller punkt 3 får jag nog bara radera min bloggläsare och börja om på nytt. Och kanske rensa lite bland mina bloggprenumerationer…

Hur hanterar ni er bokstress? All hjälp emottages tacksamt, jag är nämligen rädd att stressen ska utvecklas till motvilja.

17 responses to “Bokstressad söker hjälp

  1. Jag känner igen scenariot. När jag känner stress över läsandet struntar jag helt enkelt i det för ett tag. Jag läser ju för att jag vill, inte för någon annans skull. Efter lite paus brukar lusten komma tillbaka.

    • Men det känns som en sorglig lösning. Jag VILL ju läsa. Men du har kanske rätt. En paus. Jag ska fundera över det.

  2. Läs bara det du absolut VILL läsa. Stryk alla ”måste/borde-läsas”.

  3. Jag tror att man rätt ofta hamnar där, jag blir stressad av att ”alla” andra hinner läsa så mycket, hinner blogga så mycket osv. När det blir som värst får jag andas djupt och inse att man kan inte hinna allt – vad är viktigast för mig? Sedan brukar det släppa och så får man hitta småstunder att läsa på och inse att blogginläggen finns kvar när man har mer tid.

  4. jag tar en sak i taget

  5. Ta det lugnt, andas och börja i ena ändan. Ingen begär att du ska hinna med allt på en och samma gång, man är ju ändå bara en människa.

  6. Jag känner också igen mig! Har en massa saker jag vill göra med bloggen, samtidigt som jag har en massa annat på gång för tillfället. Och högen med recensionsböcker växer sig bara större och större…

    Jag försöker ta itu med recböcker som känns ganska tunna och snabbblästa först, så att jag kommer en bit på vägen.
    Och när det gäller bloggen så finns det ju inget krav på att skriva en massa långa välformulerade recensioner hela tiden – skriv korta inlägg om du inte hinner annat. Och strunta i att läsa andras bloggar helt tills du har lite mer tid över.🙂

  7. Om jag var förlag så skulle jag nog tycka det var bra om recensionerna spred ut sig under en period – då blir ju folk påminda om att boken finns. Istället för att alla kommer samma dag och lite drunknar i varandra.
    Så stressa inte över nr 2🙂

  8. rekommenderar ljudbok (just nu Min Kamp 2 av Knausgård), man inser snabbt att fler potentiella lässtunder uppstår under en dag och det är avkopplande på kvällen.

    skrivlusten kan stillas genom kortare blogginlägg om filmer, aktuella händelser eller tidningsartiklar även om det är långt mellan de utlästa böckerna i hektiska tider

    läsa: kortromaner och noveller, bara för att få den där ”har läst”-känslan

    rec.ex: inte öppna sig för förlagens bokfloden utan bara aktivt be om de som verkar intressanta

    phuh! det är en krävande hobby vi har, men den roligaste! : )

  9. Läs bara det som du har lust att läsa, lämna allt annat, annars är det risk att motviljan börjar gro, som du skriver, och det vill vi ju inte! Recensionsböckerna får vänta och det går att ta bloggpaus ett tag. Stanna upp, fundera igenom vad du orkar och ta det därifrån. I bland får man acceptera att ens liv inte går att kombinera precis som man vill, men det är svårt när man vill så mycket!

    Jag försöker skära ner på slösurfandet och minimera tiden vid datorn på kvällarna för att få mer tid att umgås med vänner/familj irl och få mer tid/ork att läsa, men det kan också vara svårt i bland.

    Kramar!

  10. Känner igen det där! Så många böcker och så lite tid. Fantastiskt kul, men allt går inte att hinna med.

  11. Pingback: Bokstressad tackar för hjälpen | En full bokhylla är en rikedom

  12. Känner verkligen igen mig – för mycket att göra, för mycket att läsa – för lite tid. Jag tror som så många andra här att man måste släppa taget om måste-känslan med blogg och recex. Och som någon skrev – förlagen borde gilla att recensioner sprids ut över tid istället för att alla recenserar på en specifik dag. Läs det du känner för och bloggläs när du får tid. Försöker leva som jag lär men det är inte alltid det lättaste…

  13. Pingback: Genväg: Underbara dagar framför oss | En full bokhylla är en rikedom

  14. Pingback: Slå mig på fingrarna! | En full bokhylla är en rikedom

  15. Känner igen mig (dock slipper jag nr 2 och 3 eftersom jag inte har någon bokblogg, just av de skälen). Känner mig ofta för splittrad för att få ro att läsa och blir stressad av att jag har över hundra olästa böcker, men att det tar evigheter för mig att komma igenom en. Jag läste ett tips i en annan blogg om en kille som läste 40 sidor om dagen, just för att komma igång med läsningen och se till att den blir av, och det tipset tog jag och modifierade lite och det har hjälpt mig jättebra med att komma igång med läsningen igen. (jag pendlar och har inga barn vilket underlättar) Det jag gör är att direkt när jag börjar en ny bok slår jag upp boken på uppslaget som är 50 sidor in (jag pendlar så jag kunde öka antalet sidor från 40 till 50; minus pendling och plus barn kanske 10-20 sidor är mer realistiskt) och sätter en postit där. Sedan är det bara att läsa fram till postiten. När jag läst klart för dagen, flyttar jag postiten 50 sidor fram så att jag vet hur långt jag ska läsa nästa dag. Läser jag inte 50 sidor en dag må det vara hänt, jag ”sparar” inte olästa sidor och försöker läsa fler dagen därpå. Det jag har upptäckt är att jag har blivit bättre på att ta mig tid för läsningen, läser mer fokuserat och att när jag väl kommit igång kan det mycket väl hända att jag läser förbi postiten. Ett litet tips som kanske kan funka.

Kommentera

