Mitt livs bokhylla

Johanna har presenterat sitt livs bokhylla. Alla andra har typ också gjort det, så jag får väl haka på (men fasen vad svårt det är!!).

1. Mimmis bok av Viveka Lärn (då Sundvall). Den går inte att bortse från för det var när jag läste den som jag insåg att jag älskar att läsa. Jag fick den av mormor sommaren -86 och läste ut den (en tegelsten då den samlar flera böcker om Mimmi) på så kort tid att mormor blev lite förnärmad. Hon hade nog sett framför sig att den skulle vara hela sommarlovet.

2. Pellaböckerna av Anna Lisa Wärnlöf (Claqué). Jag vet att jag tjatar om dem, men rota fram dem i bibliotekets magasin och läs dem vetja! Om man bara får ha med en bok får det bli Pella i praktiken, för någonstans djupt inne i mig tror jag att det var när jag läste den som fröet om att bli journalist slog rot.

3. Den tionde sånggudinnan av Carina Burman. Den här fick jag i studentpresent av en av mammas kollegor och den satte helt klart igång något inom mig. Dessutom är den fortfarande en av de bästa böcker jag läst.

4. Kvinnor på gränsen till genombrott av Ulrika Knutson. Den här boken öppnade mina ögon för så många fantastiska författare att den bara måste vara med. Klara Johansson, Elin Wägner, Fredrika Bremer, ja ni hör ju.

5. Knacka på av Anna-Clara Tidholm. Den får representera all bra barnlitteratur jag läser sedan jag blev mamma. Barnböcker är verkligen en passion och någonstans gror det nog en barnbok i mina fingertoppar. Vi får se.

5 responses to “Mitt livs bokhylla

  1. Pingback: Bakläxa till mig! | En full bokhylla är en rikedom

  2. ”Den tionde sånggudinnan” blev jag tipsad om bara härom dagen. Hade aldrig hört talas om den innan, men nu verkar det som att jag läser om den överallt…🙂

  3. Åh jag håller med om att Den tionde är en av de bästa böckerna!!

    Det var jag som tipsade dig Bokstävlarna, och du skall läsa den! Du kommer älska den! (Hoppas jag, annars kan du väl ljuga lite grann?)

    Jag är inte så förtjust i de historiska deckarna dock. Eller jo, de är okej, men mest för pastischerna, inte för deckarhistorien. Min salig bror Jean Heindrich är däremot väldigt väldigt bra, medan Cromwells huvud är en besvikelse.

  4. Pingback: Bloggstafett: Mitt bokalfabet | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

