Genväg: Underbara dagar framför oss

Av Henrik Berggren, Om Olof Palme

Det här är en av många böcker som jag vill men inte hinner läsa just nu. Läs här om den så länge!

Jag är ju för ung för Palme, men liksom för många andra i min generation är han en närmast mytisk person i mitt medvetande.

Jag minns så väl när han mördades. Min pappa fyller år 27 februari, och jag (då åtta år) och lillebror hade sovit över hos kompisar medan föräldrarna fått fira på egen hand. Vi såg morgonprogrammen på teve och förstod ju att något stort hänt när barnprogrammen inte visades som vanligt.

När jag tänker på det, att ringa mamma och pappa och faktiskt vara den som berättade det för dem, tror jag att den känslan av att vara först med en nyhet är precis den jag har när det händer idag. Även om publiken är en annan nuförtiden.


Kommentera

