Jag har aldrig…

Vixxtorias roliga frågor:

1. En bok som fick dig att bokstavligt talat missa bussen/bränna vid middagen/låta badvattnet rinna över/glömma att gratta din älskling på födelsedagen/motsvarande:

Alberte av Cora Sandel fick mig att glömma att gå till skolan. Och att äta och att sova. Jag gjorde inget annat än läste i några dygn där. Det var förresten i Bilbao, Spanien där jag bodde ht99-vt00.

2. Ett namn ur en bok (eller på en författare) som du redan har gett eller allvarligt överväger att ge ditt barn (eller häst eller hund eller marsvin eller bil):

Nu är ju min son döpt efter en rockstjärna (typ), men det var för att vi föll pladask för namnet. Det flicknamn jag har på lut för framtiden är inte heller bokrelaterat. Däremot har vi två småknattar i bokcirkeln som heter August och Alma Madicken. Så tanken att döpa sitt barn efter författare eller litterära figurer lever och frodas!

3. En plats som du besökt bara för att den nämnts i en bok (eller för att en författare har bott där/gett namn till en pub där/kastat en äppelskrott där):

Fogelstad. Guldstjärna till den som prickar in boken!

4. En tavla som skulle bli en bra bok?

Jag är en sucker från Van Gogh. Tänk er den här miljön, det hade kunnat dra både åt det djupt filosofiska eller åt ren skräck. Själv hade jag så klart föredragit det förstnämnda i bokform.

5. Det är mycket tjat om böcker som blir film (och dåliga filmatiseringar av bra böcker), men vilken låt skulle kunna bli en bra bok?

Eller, en helt annan typ av bok:

4 responses to “Jag har aldrig…

  1. Fogelstad och skolan där dyker väl upp i Kvinnor på gränsen till genombrott?

    Skulle definitivt vilja läsa boken om Uninvited!

  2. Jag hoppas du har sett lite van Gogh i verkligheten – jag var aldrig så där jätteimponerad av honom, men när jag så såg ett par utställningar så blev jag också helt såld. Det går verkligen inte att återge hans verk genom reproduktioner.

    Jag tycker faktiskt Cranberrie-låten och Alanislåten kan vara samma bok – det samma känsla tycker jag, fast kanske lite olika ställen i boken.

    Jag gillade också Alberte-böckerna mycket, men de fick mig inte att missa särskilt mycket. Har du läst Cranes Konditori också?

    • Åh, visst har jag det. Jag har bott en termin i Utrecht och var flera gånger på van Gogh-museet i Amsterdam. Jag fick liksom inte nog av det!
      Har läst Cranes konditori också, men fick inte samma aha-upplevelse. Hade enorma förväntningar antar jag…

Kommentera

