Att springa

Av Maria SvelandAv Maria Sveland

Sällan har jag varit så motvillig att såga en bok som nu. Tyckte ju att Bitterfittan hade så mycket bra. Och att ämnet i den här boken är så viktigt. Så brännande!

Jag tycker inte illa om Att springa, men jag tycker heller inte om den. Kan bara uppmana till läsning, så att du själv kan skaffa dig en uppfattning.

Mina problem med den är främst två:

1, Jag tycker storyn spretar. Flera trådar är så lösa att de ramlar ur nystanet innan boken är slut. Vad händer med Emmas mamma, till exempel? Och med Julias mamma?

2, (och det här är egentligen min främsta motvilja) Det är en oerhört fördomsfull bok om fördomar. En stereotyp och ganska förutsägbar bok som visserligen behandlar viktiga frågor men inte nyanserar dem. Män är sexuella vilddjur, kvinnor antingen kuvade i ett parförhållande eller coola men alkoholiserade starka ensammammor.

Att springa handlar om Emma och Julia. Om vänskapen dem emellan, men ändå främst om den utsatta Julia. Övergreppsskildringen är känslig, djup och otäckt krypande. Jag önskar att hela boken hade den eftertänksamheten, den förmågan att ge en bild av en hel människa. Tyvärr tycker jag att bilden av Julia spårar ur efter bokens stora kulmen. Efter att övergreppen uppdagats försvinner hon ur fokus och kommer egentligen inte tillbaka. Till och med hon, huvudpersonen, blir en spretig tråd i något som Maria Sveland inte riktigt förmår hålla samman, sina många insikter och sitt klara språk till trots.

Johanna L på Bokhora verkar ha ungefär samma invändningar som jag, här. Bokmania skriver här om hur ont budskapet i boken gör, och  Calliope tycker att ett mer subtilt framfört budskap hade gått hem bättre. Jag håller med dem båda.

6 responses to “Att springa

  1. Pingback: Halvvägs sprunget | Fiktiviteter

  2. Pingback: Tweets that mention Att springa | En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  3. Det är tråkigt när en bok som man hoppas på inte lever upp till förväntningarna!

  4. Pingback: En galet lång enkät | En full bokhylla är en rikedom

  5. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

  6. Pingback: Day 18 – A book that disappointed you | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

