Därför kan jag inte låna böcker

Lämnade tillbaka Karen Blixens Den Afrikanska farmen igår. Outläst.

Jag är en riktigt dålig Library lover. Jag älskar konceptet bibliotek, både som offentligt rum och som ideologisk idé (alla ska ha råd att läsa). Däremot kan jag själv inte låna böcker. Jag tror det finns ett stänk av något som Snowflake skrev om igår i min biblioteksmotvilja; Det är en sak att vilja läsa en annan att hinna och kunna. När jag är på ett bibliotek plockar jag på mig böcker. Det är samma funktion som när jag köper på mig böcker för framtida behov. Problemen är ju att mellan allt annat jag har att läsa hinner jag max klämma en eller två låneböcker innan tiden gått ut och jag antingen måste förlänga eller lämna tillbaka.

Förlänga är egentligen helt onödigt, för samma sak upprepas bara månad efter månad och då är det ju synd om den som kanske går och flanerar på biblioteket och egentligen hade haft mycket större nytta av boken än jag som bara har den liggande på väg mellan sängen och handväskan någonstans.

Det är klart att det ibland är toppen för mig att kunna låna en bok som jag vill läsa men inte tvunget äga. Hade Den Afrikanska farmen varit en annan typ av bok, en snabbläst sak, så hade den ju lämnats tillbaka i läst skick. Det sorgliga är ju att jag tyckte om boken, jag har bara inte ro med dess långsamma vackra berättande just nu. Hade jag ägt boken hade den så småningom blivit läst. Nu vete katten…

7 responses to “Därför kan jag inte låna böcker

  1. Åh, så jag känner igen det där! Jag har i princip slutat med att låna på bibliotek nu, jag tog alltid hem för många och sen hann jag inte och sen blev det fler som jag inte hann… bättre att andra människor kan njuta av biblioteksböckerna.

  2. Pingback: På tal om bibblor | En full bokhylla är en rikedom

  3. Jag tycker att det är toppen med biblioteket, både som koncept och att använda det. Jag gör oftast så att jag sitter hemma i lugn och ro och bokar upp det jag vill läsa. Sedan är det bara att åka och hämta dom när dom har blivit lediga. Jag tycker det fungerar kanon men det gäller att inte låna för mycket på engång och det är inte lätt🙂

  4. Som bibliotekarie kan man väl inte annat än älska bibliotek men ibland kan det ju bli för mycket av det goda. Efter att varit mammaledig ett år jobbar jag igen men på ett nytt bibliotek. Är hur härligt som helst att gå och botanisera bland alla böcker.

    Känner igen mig i dig, jag tar också hem alldeles för många som jag inte hinner läsa😦 Är ju dock lite svårt när man är där varje dag…

  5. Jag älskar att låna, lånar om och läser i alla fall ganska ofta. Jobbar i samma byggnad som ett kanonbibliotek och det är så svårt att låta bli!

    • Jag tror att om jag 1, bodde närmare biblioteket, och 2, bodde i en stad där biblioteket hade lite bättre öppettider skulle låna mer. Som det nu är lyckas jag alltid komma med mina böcker när biblioteket är stängt, vilket är väldigt irriterande!

  6. Ja, jag kan bara instämma. Älskar tanken med bibliotek men jag har nog inte ens kvar mitt bibliotekskort.

Kommentera

