Gästrecension: Hollywood Guldåldern

Av Lasse Bergström

Bild från NorstedtsDenna recension skrivs som en Q&A där jag ställer frågorna och maken, familjens cineast, som läst boken svarar.

Q: Vad är det för bok?
A: En av Sveriges mest erkända och klassiska filmjournalister, Lasse Bergström, skriver om sin favoritperiod i den amerikanska filmen, 30, 40 och 50-talet. Vi får välskrivna berättelser, anekdoter och en och annan okänd detalj om guldålderns stora regissörer och skådespelare.

Q: Vad hade du för förväntningar på den här boken?
A: Utifrån omslaget förväntade jag mig en filmhistoriskt intressant bild av Hollywoods glansperiod när studiosystemet gav oss de stora ouppnåelliga stjärnor. 

Q: Infriades dina förväntningar?
A: Sådär. Boken fokuserar mer på stumfilmsperioden än vad jag förväntat mig. Tyvärr saknar författaren en tydlighet i hur han ska berätta det han vill ha fram.

Q: Bäst och sämst med boken?
A: Det bästa är historierna som Bergström bjuder på. Han har stenkoll på denna period och en passion för filmerna som han växt upp med. Det sämsta är att boken känns rörig och utan en tydlig röd tråd. Det är svårbegripligt och svårt att hitta. Det sänker betyget ordentligt. Efter att ha svurit över detta länge och väl upptäckte jag att Innehållsdeklarationen fanns – i slutet av boken. Men även efter att jag läst innehållsdeklarationen är jag lika förbryllad över hur boken är upplagd.

Q: Skulle du rekommendera den till andra?
A: Jag skulle rekommendera den till cineaster som kanske ännu inte hittat fram till denna period i filmhistorien. Till de som väljer bort svartvit film för att den är just svartvit. För de som är redan frälsta på amerikansk film från 40- och 50-talet erbjuder boken få nyheter men eftersom boken är välskriven tror jag att de kan ha utbyte av den. Däremot tror jag att de som är tämligen ointresserade av film inte har särskilt mycket att hämta med ”Hollywood Guldåldern”.

Q: Något mer du vill säga om boken?
A: Läs avsnittet om Walt Disney. Många roliga fakta och du lär bli sugen på att se alla de tidigare Musse Pigg och Kalle Anka-filmerna.

Q: Puss!
A: Pöss

Kommentera

