Efterlysning: Bokbloggare från Skåne

En kollega ska göra ett reportage om bokbloggare och efterlyser specifikt skånska sådana. Vill ni som kommer från Skåne (eller bor i just nu, man behöver ju inte vara född här..) hojta till i kommentarsfältet nedan så får han en bra länklista!

Tack!

41 responses to “Efterlysning: Bokbloggare från Skåne

  1. Jag är bokbloggare/bloggare från skåne men jag är nog inte rätt person. Antalet bokrelaterade inlägg varierar väldigt. Däremot vill jag gärna ha kontakt med skånska bloggare för att knyta kontakter här i min nya landsdel. Någon? Bokfika/fika i Lund?

  2. Hojt, hojt! Jag är född, uppvuxen och bosatt i Skåne!🙂

  3. Hanna! Vi är några stycken som har haft ett par bokbloggefikor i just Malmö/Lund! Kanske kan vara dags för en ny, några veckor efter mässan (så vi inte är helt trötta på folk allihop:), vad tror du?

  4. Och klart Sanna och Fullbokhylla ska vara med också om vi drar ihop något.=) Jag har bara varit med någon gång, men kanske dags att dra i något igen som sagt. Kanske i slutet av oktober/november?

  5. Jag är också bokbloggare född och bosatt i Skåne. Jag får väl representera den östra delen. Någon mer som är från delen i Skåne? Känns som de flesta skånska bokbloggare är i Malmö/Lund regionen.

  6. Bokomaten: jag har tyvärr missat de tidigare träffarna, min otur. Tyvärr har jag inte nog många läsare för att ordna en egen träff.

  7. Är inte Småland intressant?😉 Jag är hopplöst off hela tiden med alla träffar och myspys!

    • Klart Småland är intressant i allmänhet, men när det gäller min kollega så ska han skriva en artikel om just skånska bokbloggare så till den listan kvalar du inte in. Men till en bokträff gör du det ju absolut!

  8. Menh… Skulle vi inte kunna ha en skåneträff i Kristianstad kanske (sorry Fullbokhylla för att jag ockuperar ditt inlägg;) så kan folk från både ”trelleborg” och ”växjö” ta sig? Om man lade lite mer krut på´t? OM jag drar i något (vet inte om jag kommer orka, men vi får se) så LOVAR jag att höra av mig till hanna också. Annars är det klart du inte har för liten blogg för att ordna något, är väl bara att hojta.:-)

    För övrigt jätteroligt inlägg, man får ju tips om massa skånebloggar.:-)

    • En Kristianstadsträff vore jättekul. Det finns en trevlig restaurang på Regionmuseet som skulle funka som träffpunkt! Jag är på!

      Kul förresten att en efterlysning blev en sådan kontaktskapare!

  9. Jag håller också till i Skåne.

  10. Jag bor i Skåne sedan 10 år, men jag är inte härifrån.

    Ska det vara några bokbloggsträffar som jag kan utebli från i sista sekund på grund av magsjuka, skoskav eller allmän nervositet eller så, så tycker jag det är bättre att de är i Lund, men jag hoppas att alla får det trevligt i Kristianstad också.🙂

    • Det ena utesluter inte det andra. Vi kan ju ha flera som du – förhoppningsvis inte – kan utebli från!

      • Ja, jag röstar för flera. Då får jag använda min fantasi bättre för att hitta på undanflykter.

        (För ärligt talat tycker jag att det här är rätt svårt, det där – tanken på att träffa människor som man hållit på en skärms avstånd, som man känner på något sätt, och som känner en själv på något sätt.

        Och sen är det för mig ett problem att jag inte berättat för min sambo att jag bokbloggar. Jag börjar känna att det skulle underlätta en del.)

      • Jag startade ju en bokcirkel genom bloggen, och träffade därmed ett gäng människor som läst min blogg. Ingen av de andra deltagarna har själva bloggar, så det var och är fortfarande ibland, en speciell upplevelse. Men kul. Jättekul! När det gäller din sambos okunskap om vad du sysslar med så sitter jag här och gapar. Vad tror din sambo att du gör hela kvällarna?😉

      • Jag vet inte vad han tror. Jag vågar inte riktigt fråga, för jag är rätt säker på att han misstänker något; han vet att jag läser rätt många bokbloggar i alla fall. (Det hela låter ju som om vi håller oss med en massa hemligheter för varandra, men riktigt så är det nog inte. Jag var i behov av ett litet eget rum när jag startade bloggen, och jag ville i det läget inte dela det med någon annan, och sedan har det bara fortsatt så. I mitt övriga liv går jobb och privatliv väldigt mycket hand i hand, så det är skönt att ha en plats utanför den tillvaron.) Rent konkret – på kvällarna alltså – så brukar jag jobba en hel del, och sambon somnar ofta vid halv tio-snåret, eller så sitter han själv och jobbar eller hänger på origamisajter/viker origamifigurer. Vi är kanske ett ganska konstigt par.

      • Spännande. Han kanske har en hemlig origamiblogg som du inte känner till!? Jag tycker ni verkar vara ett intressant par! Själv tjatar jag nog ofta om bloggen hemma. Och så skulle nog maken ha blivit minst sagt misstänkt över alla bokpaket som dimper ner från förlagen om han inte visste…

      • Ja, så här i bloggsammanhang försöker jag ju hålla nån slags idealistisk fana högt och hävda att jag inte frågar efter recensionsexemplar på grund av mitt oberoende och bla bla bla.

        Men det är (kanske mer) sant att det kanske egentligen beror på att jag inte vill avslöja mitt hemlig alias för mina närmaste.

      • Själv har jag i alla diskussioner hårt drivit linjen att bokbloggare 1, måste våga såga en bok trots att de fått den från förlaget, 2, att förlagen lever på att andra skriver om deras böcker och man därför inte behöver känna någon större tacksamhet mot dem (du minns säkert diskussionen om att tacka förlag som pågick lite varstans, inte minst här:https://fullbokhylla.wordpress.com/2010/05/26/recensionsexemplar-hur-funkar-det/)

      • Jag menar inte att man inte ska tacka alls, men för min del tycker jag nog att en länkning till förlagets hemsida räcker, och självklart tackar jag i min mejlkorrespondens med förlagen.

        Framför allt handlar det ju om att inse sin roll i hela bokbranschen, tänker jag. Håller med dig om att man nog kan ha silkesvantarna på när man skriver om småförlagen och egenutgivarna, bara man inte hyllar för sakens skull!

        Tror din analys är helt rätt, vi – till skillnad från kulturskribenter med betalt för att recensera – behöver ju inte läsa något utan väljer det vi är nyfikna på!

      • Förresten är nog det här ett bra exempel på vad jag menar med silkesvantar:
        http://lillabokhyllan.wordpress.com/2010/09/16/en-bok-om-vanskap/

        Det handlar ju inte om att hylla den här boken, men hade den kommit från något av de stora förlagen hade jag nog ifrågasatt den litterära kvaliteten mer!

      • O ja, jag minns diskussionen, jag tog del i den också (men jag vet inte om jag skrev just hos dig, eller om det var hos Petra eller En bok om dagen eller Booky Darling eller på några av de här ställena). Jag tror du kan vara lugn för att jag skulle såga som bara den (kanske till och med mer njutningsfyllt, hehe) om jag hade tillfälle att ge mig på recensionsex. (Jag kan däremot säga att jag skulle behandla ett recex från en (debuterande) författare på eget förlag/litet förlag annorlunda; det finns inget självändamål i att såra eller vara ironisk på bokens/författarens/förlagets bekostnad.) Sen ser jag det nog inte som så problematiskt att tacka om man får ett recex, det kan väl vara rimligt, så länge tacket inte består i att man oförbehållsamt hyllar boken? Men du har ju rätt i att i alla fall de stora förlagen i allmänhet tjänar minst lika mycket på att en bok recenserar på bloggar än på en tidningssida.

        Att det sker så få sågningar av recex hos bloggarna beror väl på att de flesta beställer böcker som de gärna vill läsa och förväntar sig att tycka mycket om?

    • Förresten ser jag att mina svar ligger på helt fel del av tråden, verkar inte kunna flytta dem så den som funderar över den konstiga ordningen i diskussionen får klura lite…

      • Ja , det var lite fina silkesvantar, det😉

        Rollen i bokbranschen tycker jag är lite knepig att beskriva för övrigt. Jag har under de senaste veckorna funderat på att skriva något mer substantiellt och genomtänkt om det, men det har kommit en hel del andra blogginslag emellan. Men det är en intressant diskussion som vi tydligen – också! – måste föra då och då.

      • Ja nu var den ju som sagt oklanderligt men tråkigt skriven, och mycket lovvärd, så den fick en bedömning utifrån det.

        Hoppas du skriver det inlägget snart, för det hade varit intressant att läsa. Kanske lagom till den stora branschfesten vi kallar Bokmässa!

  11. Jag hade mer bokbloggsträffen i åtanke! Förstår precis att din kollega vill ha bokbloggare just från Skåne. Följer också intresserat Vixxtorias och din korrespondens. Jag är också lite småblyg inför tanken på att träffas i verkligheten, mest för att jag känner att jag inte riktigt ingår i bokbloggsgemenskapen. När jag började blogga ville jag också vara lite hemlig, därav mitt anonyma alias. Nu bryr jag mig egenligen inte lika mycket. Fascinerande att inte ens din man vet att du är en så flitig bokbloggare, Vixxtoria!

    • Jag var också hemlig i början, men sedan var jag med i en debatt om bokbloggeri och efter det blev det lite svårt att vara det längre!

    • Fru E: Fascinerande och fascinerande… Just nu börjar jag fundera över om det inte är en återvändsgränd i alla fall. Hur mycket jag än gillar att gå in i min telefonkiosk och förvandla mig till Clark Kent. Eller Stålmannen. (Jag är faktiskt lite osäker på om vilken identitet som man i så fall skulle tillskriva mitt irl-jag och vilket som tillhör mitt blogg-jag. Hmmm.)😉

      Det där med hemligheten, så har jag märkt att den går över för en del. Flera bloggare har under sista halvåret publicerat namn och foton på sig själva. Det är kul tycker jag (men jag har inga planer på att göra det själv. Om nån väldigt gärna vill veta vad jag egentligen heter så går det bra att skriva ett mejl. Jag vill dock inte att mitt bloggnamn och mitt riktiga namn ska kopplas ihop, helt enkelt därför att jag har en helt annan yrkesidentitet (som inte har med böcker att göra) och jag gillar inte tanken på att till exempel alla studenter som jag undervisar på universitetet enkelt ska få tillgång till hela min blogg. Men jag skulle nog få en hel del fler läsare om irl-människor visste att jag bloggade).

  12. Vixxtoria: Jag bokbloggsträffas gärna i Lund. Något litet mysigt café där man kan sitta länge och prata om ditten och datten.

    • Hanna: Apselut. Litet och mysigt och så ska dom har te. Och risotto.

      • Tyvärr känner jag inte till något litet mysigt ställe med café te och risotto. Kanske Ebbas om de har risotto till lunch just den dan.

      • Vixxtoria, försöker du hitta en ursäkt att dra dig ur?😉 ”Det fanns ingen risotto…” Jag kan Lund dåligt men kommer gärna dit på träff, risotto eller ej!

      • Alltså, Ebbas _brukar_ ha risotto. Jag äter alltid risotto när jag ska ha något matigt på Ebbas (även om jag ske erkänna att det var så pass länge sen att de kan ha slutat att ha risotto på standardmenyn). Det var Ebbas jag tänkte på när jag _sa_ risotto.

        Men visst kan jag tänka mig att använda avsaknaden som risotto som ursäkt, om det kniper.😉

  13. Då föreslår jag lördagen den 2 oktober någon lämplig tid mitt på dagen. Kanske klockan 14?

    • Hanna: Helger är generellt rätt svåra för mig (barn och man och hus och tvätt och dagisstädningar och en hel del bemärkelsedagar av både roliga och hemskt sorgliga orsaker gör dem helt intecknade), och just den andre är helt omöjlig. Då hjälper inte ens risotto🙂

      (Lördagar klockan 14 på Ebbas är förresten _inte_ lugna.)

      Är det någon som skulle kunna i Lund vid 18-19-tiden nån vardagskväll (ej fredag) nån gång? Det skulle verkligen vara det optimala för mig, och öka sannolikheten för att jag kommer med flera hundra procent. (Med detta vill jag säga att om helgdagar passar alla andra, så kör på det; jag vill inte att någon träff ska stå och falla med mig.)

      • Om Ebbas har Risotto så är det ju bara ett plus. Dels får du något gott att äta och dels färre bortförklaringar.

        Visst fungerar vardagskvällar för mig. I nuläget alla utom nu på tisdag då det är personalmöte och fredag då jag firar femårsjubileum med kärleken.

        Dagisstädningar, har du möjligtvis barnen på föräldrakooperativ?

      • Vardagskvällar är bättre för mig också, utom tisdagar då jag har kör. Sedan är jag en tråkmåns som bryter upp tidigt eftersom jag börjar jobba klockan sex på morgnarna, men det drabbar ju mest mig själv…

  14. Också en tråkmåns som går upp 6 på morgonen (men tack och lov inte börjar jobba då) så orkar sällan med något i veckan. Men en timme eller två på Ebbas eller dell´Italia som inte har risotto men italienska mackor.:) kan man väl klämma in.:) Tycker det är roligt att din sambo inte vet ännu, Vixxtoria, men inte så konstigt att du vill ha något lite hemligt. Tycker dock det borde bli ohållbart att inte förklara ett bokpartaj på sin blogg en hel kväll.:) Jag håller mig också gärna fotsatt hemlig av samma anledningar som Vixtoria. Jag vill hålla jobb och fritid i sär och bloggen skulle vara ett mycket annorlunda ställe om jag visste att mina elever satt och läste… och visste att det var jag.. För övrigt många som inte vet att jag bloggar, min lilla mamma inräknad som ofta orerar om hur ”hetsk” bloggvärlden är (och som bara hänger på ställen som diskuterar Gömda-cirkusen och liknande.

  15. Pingback: Nästan färdig inbjudan till bokbloggsträff | Hannas hörna

Kommentera

