Artikel om bokbloggare

Ni har väl inte missat att min kollega Johan skrev en artikel om bokbloggarna på mässan? Läs den här!

Ja, jo, okej då.. om ni insisterar så kan jag erkänna att artikeln var min idé!

7 responses to “Artikel om bokbloggare

  1. Jag var så klart inte där, men tycker det är lite synd att artikeln framställer bokbloggare som någon slags galna nördar som bloggar live när de träffas.

    Jag tycker rätt fokus är bokbloggarnas innehåll, inte ”lustiga” kommentarer som repeterats i all oändlighet redan, om andra internetfenomen. Har vi inte vuxit ifrån den där fascinationen över world wide web ännu? Är det inte något vi borde ha förlikat oss med senast 2005?

    • Som galna nördar? Det är nog din tolkning, den känner jag inte igen. Jag är ju smått partisk eftersom det som jag påpekar rör sig om en kollega men jag tycker nog att han lägger ämnet på en bra nivå för den som inte är inne i bokbloggarsvängen. Inte minst med tanke på diskussioner som varit just hos bokbloggare tror jag det är intressant att ta upp detta med bloggarnas inflytande över branschen. Jag tror det är många som inte inser att en bloggare numera är en maktfaktor utan bara känner sig smickrade över att få böcker gratis.

      Facinationen över www är väl en sak (jag håller med dig om att datoranvändare ofta skildras som just nördar), men bokbloggarna har ju faktiskt inte blivit stora förrän efter Bokhora, som bildades efter 2005…

  2. Härligt att du var omgiven av så mycket böcker och visst påverkar det med att se många läsa runt omkring en.

    Ja, synd att vi inte fick träffas! Nästa gång får det bli, om inte innan!

  3. Jag syftar på den här formuleringen när jag menar att bokbloggarna framställs som galna nördar (som iofs inte behöver vara något negativt. Jag tror bara inte att det är helt korrekt):

    ”Det fotograferas flitigt och knattras på laptoptangenterna redan en kvart efter att caféet satt igång. Många livebloggar direkt – även om det är kul att träffa sin kollegor för första gången, får inte bloggandet försummas.”

    Bloggarnas inflytande över branschen är bra att ta upp, men den där delen tyckte jag inte bidrog till det. Tvärtom.

    Och vad gäller 2005 så menade jag internet i allmänhet och inte bloggare i synnerhet.

  4. Aha, ja jag kan förstå hur du läser det. Jag som var på plats på bloggcafét såg ju att det var just så – det knattrades och fotades – och kan förstå att reportern plockade upp den stämningsbeskrivningen. Själv läser jag det inte som något negativt, utan som verkligheten för en bloggare i vissa lägen, men det är ju som sagt en tolkningsfråga.

    • En tanke till som slog mig: Är inte det en av de sköna sakerna med att umgås med andra bloggare, att ingen tycker att man är konstig/oartig/osocial för att man bloggar medan man lyssnar/pratar/umgås?

  5. I så fall är jag rädd att det skrivs för bloggare, inte för resten av allmänheten, som ju borde vara avsikten.

    Vi tycker kanske inte det är konstigt, men utifrån framstår det som ”galna bloggnördar”.

Kommentera

