Om att fånga moln med lasso

Om att fånga moln med lasso

av Harald Swedner

Vårt yttersta mål kan inte
fastställas
Det kan inte kringrännas
och förstås med hjälp av ord

När det sista ordet har
murats in i fängelsemuren
flyr det undan och skrattar
åt oss vid horisonten

När vi vet vårt mål
ser vi det överallt
och det som finns överallt
finns ingenstans

Hur ska vi kunna peka ut det
när det finns i just det
finger som vi pekar med

Att beskriva vårt yttersta mål
är som att fånga
moln med lasso

***

Bokomaten planerar bröllop och fick mig nostalgisk. Den här dikten, som min morfar skrivit, läste pappa inför vår vigsel. Visst är den fin? Och tänkvärd.

3 responses to “Om att fånga moln med lasso

  1. Vilken fin! Den hade jag missat men den var precis vad jag behövde nu tror jag…

  2. Tänkte väl att det var den här dikten när jag såg rubriken på ditt inlägg.=) Jättefin dikt, verkligen. Och tack för länken.:) Fått ett par tips redan må du tro.;)

Kommentera

