Spännande ämne

image

Har en del fackböcker på lut. Fackböcker som idé tilltalar mig mycket (förutsatt att ämnet engagerar så klart) men sedan infinner sig någonslags motstånd. Det finns ju så mycket skönlitteratur att läsa.

Läser ni mycket fackböcker? Om vad?

5 responses to “Spännande ämne

  1. Ah, vad jag känner igen det där. De tilltalar mig oxå men sen blir det aldrig att jag får lust att läsa alla. Konstigt.
    Det jag faktiskt fått tummen ur är föräldraböcker, dvs om att ha barn (http://josjos.se/blog/tag/ha-barn-litteratur/), så en del såna läser jag.

  2. Japp, de om föräldraskap/barn har jag plöjt några stycken senaste åren. Men den senaste var faktiskt I trygghetsnarkomanernas land och jag skulle skriva att den inte faller under samma kategori, fast nu kom jag på att den egentligen också tangerar samma ämne. There you have it.

  3. Åh, jag läser alla slags fackböcker (bara de inte är inom mitt område)! Jag ÄLSKAR fackböcker. Jag avstår gärna en massa romaner för att läsa fackböcker!

    Nåt särskilt du vill ha tips om? Gillar du såna där riktiga djupa och viktiga fackböcker skrivna av Nån Som Verkligen Vet (säg Peter Englund eller så), eller vill du ha något i lite mer lättviktsklass, där det blir både roligt och lite viktigt (typ Familjens projektledare säger upp sig, eller de där böckerna om vad som finns i maten som exempelvis Mats-Eric Nilsson har skrivit – Äkta vara och vad de heter). Eller tycker du att du ska läsa nyttiga böcker om du nu ska läsa fackböcker över huvud taget – typ såna där om familjejuridik, eller är det (politiska) debattböcker som du vill satsa på?

    Och det påminner mig om att jag kanske borde fundera mer över ett blogginlägg som skulle vara nån slags ”faktaboksguide” som jag funderat över ett bra tag. Men det känns lite stort att ge sig på, så jag drar mig lite.

Kommentera

