En galet lång enkät

Alla andra har ju liksom Bokbabbel delat upp den i två. Mitt straff för att jag är så sent ute är.. en galet lång enkät!

1. Favoritbok i barndomen?
Oj. Det var nog olika från vecka till vecka. Jag kan passa på att berätta om en bok som jag precis fått hem från Gojaba! Den heter Dubbel-Lotta och är skriven av Erich Kästner och jag vet inte hur många gånger jag lånade och läste den när jag var i 9-10-årsåldern. När jag visade den för bokcirkeln som var hemma hos oss igår påpekade MF att det måste vara den bok som flera sådana där ”tvillingar-hittar-varandra-av-en-slump”-filmer bygger på. Och det kan hon säkert ha rätt i. Jag minns särskilt att jag gillade att det var tuffa tjejer som var huvudpersoner, det ska bli spännande att läsa om den nu och se vad det var för tjejer egentligen!

2. Vad läser du just nu?
One for the Money av Janet Evanovich som jag fick i Pocket & påhitt. Den är rolig men lite skrämmande. Väldigt olikt mycket jag brukar läsa.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga. Jag är inte så bra på bibliotek, även om jag tycker mycket om dem.

4. Dålig bokvana?
Finns det sådana? Det skulle vara att jag ibland omedvetet rycker hårstrån från mitt huvud när jag är inne i en bok. Det är i alla fall inte någon bra vana.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Se svar på fråga 3.

6. Har du en läsplatta?
Nej, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte ville ha en.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En i taget. Ibland skriver jag flera böcker under ”läser just nu” men egentligen handlar det bara om att jag tagit en liten paus från en bok och börjat på en annan. Jag brukar säga att jag är seriemonogam.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Ja, dels läser jag mer aktuella böcker idag, dels läser jag lite annorlunda. Jag reflekterar nog mer över vad jag läser.

9. Sämsta boken du läst i år?
Oj. Man tenderar ju att glömma de dåliga. Mest besviken var jag nog på Att springa.

10. Bästa boken du läst i år?
Usch vad svårt. Går igenom Lästa 2010 och hittar många kandidater (här och här till exempel) men svarar nog American Wife!

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Sällan.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Romaner, ofta med kvinna i huvudrollen.

13. Kan du läsa på bussen?
Ja.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen/soffan. Gärna sängen i sommarstugan men vågskvalp utanför fönstret.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar gärna ut böcker, och om de inte betyder extra mycket för mig ser jag gärna att den som lånat behåller dem…
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Ja. Ohämmat.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Om jag har något att skriva ja. Gjorde det oftare när jag var yngre och trodde att jag hade djupa och aldrig tidigare tänkta tankar som behövde bevaras för omvärlden.

18. I studierelaterade böcker då?
Där också. Fast mindre djuplodande då, vad jag minns.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Originalspråk i den mån jag kan.

20. Vad får dig att älska en bok?
Känslan. Språket. Om jag glömmer tid och rum, då vet jag att det här är en bok för mig.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Oj. jag rekommenderar ju hej vilt. Dels böcker som jag bara älskar och därför anser att alla måste älska, dels böcker som jag tror passar en viss person.

22. Favoritgenre?
Hmm.. kvinnohistoria. Så som i berättelser om starka kvinnor, gärna föregångare i kvinnorörelsen. Fast det tar emot att skriva orden, för jag håller med Maria!

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag tänker så sällan i genrer, så jag vet faktiskt inte.

24. Favoritbiografi?
Det finns en liten bok om Cornelis Vreeswijk, Polarn Cornelis, skriven av Rolf fridholm som jag tycker är så fin.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jodå. Vi läste Självkänsla nu! av Mia Törnblom i en bokcirkel en gång. Den var hemsk men skapade bra diskussioner i cirkeln!

26. Favoritkokbok?
Vår kokbok. Jag är ganska basic i min matlagning.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Jag tycker Karin Alfredssons deckare, som bygger på verkliga fakta om kvinnors situation i världen, är skrämmande men väldigt inspirerande.

28. Favoritlässnacks?
Naturgodis. Eller annat godis. Eller pepparkakor och mjölk, fast det är svårare att äta när man läser.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Kanske Att springa.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Rättså ofta tycker jag. Jag försöker att inte läsa så mycket om en bok innan jag läser den, för jag vet att jag är lättpåverkad.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag försöker vara rak och ärlig, och rättvis, i mina recensioner. Att hylla för mycket känns aldrig bra, heller inte att såga rakt av. Något som kunde varit bättre/sämre finns alltid.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Det har jag inte funderat på. Jag skulle önska att min spanska var tillräckligt bra för att läsa vuxenböcker.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag är jättemesig och läser inte hemska böcker. Låt den rätte komma in läste jag ju faktiskt, och den var läskig!

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Se ovan. Jag är feg feg feg. Vågar till exempel inte läsa mer av Ajvide Lindqvist fast jag skulle vilja.

35. Favoritpoet?
Nils Ferlin.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?

Se svar på fråga 3.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Se svar på fråga 3. och 5. och 36.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Pella i Claqués böcker.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Borka.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Tjocka böcker som jag tror att jag ska läsa fast jag inte gjort det på många år. Ibland går det hem, ibland shoppar jag loss i pocketshop och hyllvärmaren får åter stå och se dum ut i hyllan.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Oj. Det vet jag inte. Ingen särskilt lång period i alla fall.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Världens sista roman av Daniel Sjölin.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Sonen.

44. Bästa filmatisering av bok?
Jag tycker Bridget Jones dagbok är en bra film, som bygger på en usel bok.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Filmatiseringen av Mio min Mio är ingen höjdare.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Vet inte summan, men när jag fylleshoppade (nåja, jag hade druckit något glas vin) på Barnes & Noble i Georgetown i Washington DC gick det en hel del! Det gick ansenliga summor på samma affär i New York under bröllopsresan också!

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig. Varför skulle jag?

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att jag inte lyckas uppbåda någon som helst entusiasm för den. Eller helt enkelt att jag får vantarna på en bok som jag hellre vill läsa.

49. Har du dina böcker organiserade?
Teoretiskt ja. I genre- och bokstavsordning. I praktiken så kan man väl säga att det är si och så med det på de nedre hyllplan som sonen gärna och ofta organiserar om i en för mig dunkel ordning.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Om det inte är något väldigt speciellt med dem så ger jag gärna bort dem.

51. Finns det böcker du undviker?
Ja.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Den här. På ett bra sätt.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Jag kan inte komma på någon alls just nu. Kanske får återkomma på den punkten!

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Jag upprepar mig, men Att springa var en sådan.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Fackböcker om barn och familjeliv.

4 responses to “En galet lång enkät

  1. Jag är också väldigt feg (läser Stephen King i bokcirkeln nu vilket ger min kvällsläsning/sömn vissa problem) men du måste ändå läsa Ajvide! Kan jag, så kan du! Se bara till att läsa dom vid nåt tillfälle då du har mycket lästid på dagtid, typ julledigt eller semestern. Människoham är mycket bra!

  2. Puh, långt inlägg av dig! Och nu ska jag surfa vidare, funderar över hur smart det nu egentligen var att publicera den här enkäten medan jag var bortrest, har liiiite att läsa ikapp nu😉

  3. Älskar svaret på nr 17!!

Kommentera

