Jerka om betyg

Veckans bokbloggsjerka handlar om betygssystem för lästa böcker:

ANVÄNDER DU ETT BETYGSSYSTEM? OM JA, HUR SER DET UT? OM NEJ, HUR GUIDAR DU DINA LÄSARE TILL VAD SOM ÄR ”BRA” RESPEKTIVE ”DÅLIG” LITTERATUR?

Nej, det gör jag inte. Egentligen bara för att jag aldrig började med det, men också för att jag tycker det är så svårt. En bok kan kännas fantastisk när jag just läst den, men sedan snabbt blekna i minnet, eller helt tvärtom, växa och bli något helt annat.

Däremot använder vi en 1-5-gradig skala i bokcirkeln, för att vi ser det som en bra utgångspunkt för diskussionen. Vilket får mig att minnas att jag inte skrivit något inlägg om senaste träffen. Kommer snart!

2 responses to “Jerka om betyg

  1. Jag gör det inte heller eftersom jag tycker att det är svårt! Jag läser så mycket olika sorters böcker och det är svårt att jämföra olika genres tycker jag. Jag skriver bara en recention utan att betygsätta, men jag har funderat om på om det kanske är bättre för läsarna om man betygsätter. Det kanske blir tydligare då.

  2. smaken är ju så olika, man tycker lite olika olika tider om samma bok..

Kommentera

