Fundering: Konsten att tala med en änkling

Nu ska jag göra något jag aldrig har gjort. Skriva om en bok som jag sedan ska recensera för tidningen.

Varför? Dels för att jag tänkte det kunde vara en intressant jämförelse (jag publicerar tidningsrecensionen här efter att den varit i tidningen) och för att jag hade så många tankar när jag just läst ut den som måste sorteras inför en seriös😉 recension.

Jag läste boken på en förmiddag. Det är en sådan bok. En som man läser lätt och snabbt och helst inte vill lägga ifrån sig.

Tanke 1: Vad är den manliga motsvarigheten till chicklitt? Hitta gärna ett bra ord till mig pronto, för det är just vad det här är.

Jag tänker Nick Hornby, men tänker sedan att det är så länge sedan jag läste något av honom att jag inte kan komma ihåg om hans karaktärer också är SÅ besatta av sex. Vilket tar mig till tanke 2:

Tanke 2: Är killar så sexfixerade? Jag trodde det var något av en myt, men nu vet jag inte. Efter att dessutom tuggat i mig Katarina Wennstams Smuts inom loppet av en sjukdag efter denna så vet jag inte vad jag ska tänka.

För jag tycker att Konsten att tala med.. är lite väl grabbig. I början stör det mig enormt, sedan vänjer jag mig och ser förbi det. För visst är det en fin bok. En bok om kärlek och sorg och hur man hanterar dessa eviga känslor.

Så vad handlar boken om? Jag brukar ju inte ge mig så mycket in i det snacket, men jag kan berätta att det är Doug och hans stora sorg och självömkan. Han har förlorat sitt livs kärlek. Hur kommer man över det, liksom? Dessutom har han en styvson på halsen, och en ganska krävande (judisk!) familj. Ni hör, det kan ju inte bli annat än charmigt, uppblandat med lite tårar när tanken på att förlora någon man älskar drabbar en för hårt.

10 responses to “Fundering: Konsten att tala med en änkling

  1. Ladlit heter det!🙂
    Jag har inte läst denna än, men den ligger i bokhögen och väntar.

  2. Ja, jag har läst Nick Hornby det sensate och där finns drivkraften sex! Ladlit tycker jag är ett utmärkt ord, men det skulle säkert skrämma bort några läsare eftersom jag tycker den förtjänar många läsare. Den ska ju bli film och det ser jag fram emot.

    • Men visst är det intressant det där att man kategoriserar chick-lit, att det nästan är en ”kvalitetsstämpel” (något man letar efter, är sugen på) medan man är rädd att kategorisera lad-lit för att det skulle skrämma bort tjejerna… Har man redan från början utgått från att killar inte läser den typen av böcker som går under ”chick-lit” eller?

  3. Är det inte som det så ofta är att kvinnorna läser (i viss utsträckning) det som män läser, men män läser inte det typiskt kvinnliga. Alltså: kvinnor läser ladlit, men män läser inte chicklit (och så finns det en massan mellanlitteratur som läses av båda könen).

    Ladlit för mig är en del slags deckare också, och såna där böcker som handlar om att man bestiger Mount Everest. Och Tony Parson.

    • Jo, det där har jag läst. Det gäller tydligen redan tidigt i åldrarna. Killarna gallrar snabbt bort ”flickböcker” men tjejerna läser mycket bredare.

    • Tror det är så Vixx, min fördom säger att män mest läser män punkt. Jag skulle vilja jämföra Tropper med Hornby, Parsons och Gayle. Grabbigt? Ja kanske, men jag störde mig inte direkt.

  4. Pingback: Konsten att tala med en änkling 2.0 | En full bokhylla är en rikedom

  5. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

  6. Pingback: Konsten att tala med en änkling – Jonathan Tropper « Eli läser och skriver

Kommentera

