Böckerna om Cecilia Lund

Jag gav först inlägget titeln ”Cecilia-Lund-triologin”, men det slår mig att jag bara tagit för givet att Hittebarnet är sista boken om den känslosamma barnmorskan av Katerina Janouch. Någon som vet om det är fler på gång?

När den senaste, just Hittebarnet, kom ut passade jag på att höra med Priatförlaget om jag inte kunde få allihopa för recension. Jag hade varit så nufiken på dem, och var så pass övertygad om att jag skulle vilja läsa dem allihopa om jag väl satte igång. För trots att jag kanske haft vissa fördomar om författaren, har jag gillat så väl Dotter önskas som Sommarbarn. (Mina recensioner här och här).

Böckerna om Cecilia Lund (Bedragen, Systerskap och Hittebarnet) kallas uttryckligen romaner, men är väl ändå också lite åt deckarhållet? För Cecilia Lund har inte bara fött fyra barn, gift sig med den man hon älskar men kanske inte kan lita på och vuxit upp i en kvinnodominerad och lite stukad familj. Hon lyckas också ramla över små mysterier i vardagen. Som makens okände vuxne son, och hans tvivelaktiga bakgrund, som de unga tjejerna som fått nog och bestämt sig för att slå tillbaka och som det övergivna barnet på trappan till förlossningsavdelningen.

Dessutom är det lite av en handbok för gravida, för säg den typen av förlossning som inte beskrivs i de här böckerna. Jag fascineras och njuter av att läsa, men hinner så klart oroa mig mellan varven för allt som kan hända den dag det är dags för mig att ligga där igen…

Katerina Janouch har ett språk som flyter lätt och enkelt. Jag läser utan att tänka på det, och som jag skrev härom dagen – vips är alla tre böcker utlästa. Det känns tomt.

6 responses to “Böckerna om Cecilia Lund

  1. Mattias Boström

    Kul att du gillar Katerinas böcker. Nästa bok i serien om Cecilia kommer 2011.
    Hälsningar
    Mattias Boström
    Piratförlaget

    • Vad snabb du är! Och vad roligt att jag trodde fel som trodde det bara skulle bli tre! Ser fram emot att läsa fyran!

  2. Pingback: Tweets that mention Böckerna om Cecilia Lund | En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  3. Läste någonstans att Katerina planerar 10 böcker om Cecilia. Det skulle vara trevligt!

  4. Pingback: Tigerkvinnan | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

