På spåret

Förlag: Max StrömAv Lena Lind Brynstedt

Förlaget Max Ström har hittat den perfekta lösningen för den som vill tävla mot sig själv. Istället för att halvfuskande kika i ett facit längst bak knappar du in ditt svaralternativ i spelmodulen och får genast veta om du gissat rätt. Dessutom får du den ibland sorliga statistiken över dina rätta svar, utan möjlighet att hyfsa sifforna. Guld!

Frågorna, som är skrivna av det populära teveprogrammets redaktion, handlar precis som i originalet om allt mellan himmel och jord. Kul är det, men egentligen hade det lika gärna kunnat heta ”Vem vet mest?” eller valfritt annat frågeprogram, för På Spårets särprägel – de ofta göteborska men också finurliga ordvitsarna och gissningsleken på väg till en ort saknas helt. Nog hade man kunnat hitta någon form av ”Vart är vi på väg?” även i bokform?

Jag fick den här boken från förlaget på deras eget bevåg. Har själv sneglat på den och planerat att önska mig den i julklapp. Hade jag fått den hade jag nog varit lite besviken, just med hänvisning med ovanstående – men nog kommer vi ändå att ha en hel del kul med boken i jul, för som frågesport är den gedigen!

8 responses to “På spåret

  1. Jag blev SÅÅÅ besviken på denna bok (tur att adlibris har returrätt!). Idén med en På spåret-bok är verkligen jättebra, men det här är mer en vanlig frågesportsbok (om än med digital poängräkning). Jag efterlyser en bok med ett antal ”vart är vi på väg”-kapitel som följs av blandade följdfrågor med anknytning till respektive resmål.

  2. Jag är rädd att är jag inte är tillräckligt ”Göteborsk” för att få till ordvitsarna… Men skriv du så lovar jag att köpa, upplägget är ju klockrent för bokformat egentligen!

  3. vet du, jag kommer också med ett inlägg om den här om någon dag. Vi har testlekt en hel del hemma och jag äääääälskar ju frågesport, men hade nog varit roligare som ett vanligt sällskapsspel i bokförm för På spåret är det ju inte.. Mer som TP-patiens. Dvs frågesport även när man spelar ensam.

  4. Det finns faktiskt en sån bok! ”På spåret – den roliga frågesportsboken från tv-succén” utgiven av Känguru förlag i samarbete med svt. 27 resor och frågor på varje resmål. Ingen digital poängräkning, men riktiga reseledtrådar och kluriga destinationsfrågor. Skoj! Finns bla på bokus för 98 kronor.
    http://www.bokus.com/bok/9789185476831/pa-sparet-den-roliga-fragesportsboken-fran-tv-succen/

  5. Pingback: På spåret (The real thing) | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

