Favoritdeckare?

Breakfast Bookclub har hittat en lista över Anne Holts 10 kvinnliga favoritdeckare. Jag kan inte låta bli att fascineras över att hon har med Annika Bengtzon. Henne står jag inte ut med. Gladare blir jag när Enligt O påminner mig om Ellen Elg, henne tänker man kanske inte på i sammanhanget, hon är ju läkare, men visst är hon detektiv på sitt sätt!

Det svåra med listor är ju att komma ihåg sina favoriter just i detta nu, men jag gör ett försök, observera att listan är utan inbördes ordning:

Vad tycker du? Har jag glömt någon självklar (det känns så)? Vem?

13 responses to “Favoritdeckare?

  1. Fredrika Bergman glömde jag bort. Gillar verkligen henne! Påminner mig om att jag har Tusenskönor hemma, kanske e bra bok så här i lässvackan.

    • En mycket bra lässvackebok tror jag! Själv var jag så himla sugen på Askungar när jag läst Tusenskönor (ja, det blev fel ordning) men sedan kom jag av mig. Den läser jag nog i jul!

  2. Jag står inte heller ut med Annika Bengtzon. Hu! sedan ser jag många favisar hos dig!=) Steph Plum, Warshawski och GEORGE! Tänkt att hon kvalade in!=)

  3. Robin Hudson! Av Sparkle Hayter!

  4. Ja, du glömde Missa Marple, hon måste väl ändå ses som självklar! Och Kitty! Eller man kanske ska säga Kitty och George (Bess var alldeles för mesig för min smak) av Carolyn Keene.
    Andra favoriter är Carol Jordan av Val McDermid och Kay Scarpetta av Patricia Cornwell (innan hon spårar ur iaf).
    Men främst, alla tiders coolaste promlemlösare – Modesty Blaise av Peter O’Donnell!

    • Aha, jag läste inte Anne Holts lista innan jag kommenterade. Ser att hon också hade med Modesty, Miss Marple & Kitty. Så ska det se ut!

    • Vet du, jag glömde ingen av ovanstående för de är alla personer jag inte har någon relation till. Kitty läste jag inte som barn, Modesty har jag aldrig fallit för som du vet, och Miss Marple har jag visserligen läst om – så klart – men ändå, nej, hon väcker ingen känsla hos mig. Så är det!

    • Förresten får du dra igång din egen blogg snart, så du får göra dina egna listor!😉

  5. Pingback: Deckarbloggen - Bloggar - Skånskan.se

  6. Tack för listinspiration Eva! Så här blev det http://blogg.skanskan.se/deckare/

  7. Hej Eva!
    En liten listutmaning till dig som tack för inspirationen i går!
    http://blogg.skanskan.se/deckare/2010/12/11/och-sa-kommer-mannen/
    Gunilla

  8. Pingback: Männen då? | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

