Julkalender: Lucka 9

Välkommen till En full bokhyllas julkalender 2010!

December 2010 blir frågesportens månad på bloggen. Svara i kommentarsfältet, och länka gärna till julkalendern i din egen blogg!

När julen är över kommer jag att lotta ut ett fint bokpris bland alla som varit med och svarat, du får en lott per (rätt) svar så missa ingen lucka!

Lucka 9:

Mina föräldrar har precis flyttat till Åkarp. Vilken av SVT:s julkalendrar utspelade sig där?

Uppdatering: Nu har jag fått veta att julkalendern inte är inspelad i Åkarp som jag trodde utan på Kulturens Östarp i Sjöbo kommun. Så kan det vara! Som Vixxtoria skriver, det lär finnas många Möllegårdar i Skåne, och många har ju som tur är gissat rätt ändå!

Bonus: Jag var inte gammal när den gick på teve, men vi hade den på LP och jag tyckte mycket om att lyssna på den när jag var liten.

Rätt svar i lucka 8: Martin! Ni som svarade rätt, visste ni eller gissade ni?

14 responses to “Julkalender: Lucka 9

  1. Det måste väl vara Det blir jul på Möllegården från 1980. Jag minns den mycket väl, och framför allt undrade jag länge över hur det kunde vara så mycket snö i Skåne (det har man ju alltid hört att det inte är). Det undrar jag inte längre (vi har en halvmeter i trädgården; skottdrivorna mer än dubbelt så höga). Utspelar sig den i Åkarp? Hade jag ingen aning om (jag hade gissat på att det var nånstans på Österlen)

    • Möllegården ligger i Åkarp, så jag bara antar att den måste utspela sig där!😉 Mina föräldrar var ju under 33 år exilskåningar i Umeå, så jag tror att det var skånskan som tilltalade mig allra mest. Den lät så hemtrevlig!

      • Well, jag bryr mig inte så mycket om huruvida det är den Möllegård som ligger i Åkarp eller inte, bara jag får rätt på frågan.🙂

        Fast det borde ju krylla av möllegårdar i Skåne; antagligen finns det en i varje by.

      • fullbokhylla

        Hmm.. jag måste däremot gå till botten med detta, klarar inte av sådan ovetskap. Återkommer när jag vet!

      • fullbokhylla

        Sådär! Lite twittrande och facebookande och mejlande senare visar det sig att det varken var Åkarp eller Österlen som var ”brottsplatsen”. Så kan det vara!

  2. Hade också gissat på ”Det blir jul på Möllegården”…🙂
    Jag har inte sett den då jag var endast (!!!) 1,5 år gammal när de visade den första och sista gången på TV. Nu ska jag förslka hitta den på youtube och se vad det var för någon julkalender.

  3. Klart det är ”Det blir jul på Möllegården”. Älskade verkligen den julkalendern, åh vilka härliga minnen man har från dom gamla goda julkalendrarna!

  4. Det blir jul på Möllegården
    Jag jobbade i Sjöbo 1978-1980.

  5. ”Det blir jul på Möllegården”.

  6. ”Det blir jul på Möllegården” har jag googlat mig fram till🙂 Var inte ens född när den gick. Är den bra?

  7. Det blir jul på Möllegården, 1980 då levde jag inte🙂

Kommentera

