Bokbloggsjerka 19

En intressant fråga i helgens jerka: Finns det några berättartekniska detaljer som författarna använder sig av som  du kan störa dig på? Var specifik och ge exempel om du kan!

Egentligen är väl alla berättartekniska detaljer som används fel eller på ett dåligt sätt irriterande. Så fort det känns som en berättarteknisk detalj så brukar författaren vara ute och cykla.

Något som jag specifikt stör mig på är författare som tar in ”tidningsklipp”, men inte gör dem trovärdiga. Min annars ohotade favorit bland svenska deckarförfattare Arne Dahl gör det – jag tror det är i Himmelsöga – och det gjorde mig så himla besviken.

Han verkar ha noll koll på skillnaden mellan nyhetstexter och krönikor och uppvisar en allmänt nonchalant attityd mot journalistyrket som stör mig oändligt. Ännu värre är det att just denna bok var den första i serien om A-gruppen som min kompis Anna läste – och den fick henne att utveckla en aversion mot Dahl som gjort att hon sedan inte upptäckt hans storhet. (Måste jag nämna att hon också är journalist?). Dumt!

2 responses to “Bokbloggsjerka 19

  1. Visst är det så att man vill att alla delar i en text ska hålla kvalitet! Slarv pga dålig research är öken.

Kommentera

