Julkalender: Lucka 10

Välkommen till En full bokhyllas julkalender 2010!

December 2010 blir frågesportens månad på bloggen. Svara i kommentarsfältet, och länka gärna till julkalendern i din egen blogg!

När julen är över kommer jag att lotta ut ett fint bokpris bland alla som varit med och svarat, du får en lott per (rätt) svar så missa ingen lucka!

Lucka 10:

Vilken julig bok bygger filmen Spökenas hämnd från 1988 på?

Bonus: Se den. Den är rolig (originaltiteln är förresten betydligt mer avslöjande.)! Jag älskar förresten julfilm. Vilken är din favorit?

11 responses to “Julkalender: Lucka 10

  1. Det är väl Dickens En spökhistoria vid jul? (A Christmas carol).

    Måste man hinna se den innan man svarar här för att få bonus, eller räcker det att man lovar att man ska se den?

    Jag har sett en filmversion av Dickens-sagan, och den gjorde djupt intryck på mig, men det måste ha varit en tidigare version än den från 1988. Jag minns att jag senare blev väldigt förvånad över att den byggde på en bok (och en bok av just Dickens).

    • Eftersom poängräkningen (en poäng=en lott) sker i efterhand har du ju egentligen till efter jul på dig att se den. Men det är ju alltid roligare att se julfilm innan jul…

      • Men allvarligt talat – hur HINNER man se julfilm innan jul???

      • Ja du, det börjar jag också undra. Vi såg julsagan med Jim Carrey nyligen. Jag vet inte om den faktiskt var ganska tråkig eller om det är vi som är tråkiga småbarnsföräldrar men det tog oss tre kvällar och nu när jag tänker efter tror jag inte vi såg färdigt den! Man kanske får nöja sig med barnvänliga julfilmer och se tillsammans med barnen? Men då är tyvärr inte Spökenas hämnd något bra val..

  2. ”A christman carol” av Charles Dickens!
    Jag har sett den!🙂 den var rolig men det finns en ännu bättre filmatisering ”A christmans carol” från 1999 med Patrick Stewart.
    Den med Jim Carrey har jag inte sett men vill så hemskt gärna! En annan favorit är ”The Grinch” med Jim Carrey! Men den har väl ingen missat!😉

  3. Jag tycker mupparnas filmatisering är en prima julfilm annars.=) Med Michael Caine om jag inte missminner mig.:)

  4. En spökhistoria vid jul: Dickens (A Christmas carol)

  5. Charles Dickens ”En Julsaga”

    Pettson & Findus – Tomtemaskinen

  6. En julsaga av Charles Dickens.
    En annan bra variant av den är Musse Piggs Julafton från 1983. Den är dessutom typ en halvtimme, bra för den som har stressigt innan jul!

  7. ”A christman carol” av Charles Dickens

  8. En julsaga (A Christmas Carol in Prose) – Charles Dickens

Kommentera

