Julkalender: Lucka 13

Välkommen till En full bokhyllas julkalender 2010!

December 2010 blir frågesportens månad på bloggen. Svara i kommentarsfältet, och länka gärna till julkalendern i din egen blogg!

När julen är över kommer jag att lotta ut ett fint bokpris bland alla som varit med och svarat, du får en lott per (rätt) svar så missa ingen lucka!

Lucka 13:

Vem har skrivit och vem har illustrerat boken Kalle som Lucia?

Bonus: Min son är tomte på sitt dagis idag, bara av den anledningen att vi har min gamla tomtedräkt i precis rätt storlek hemma. När han blir äldre och själv har åsikter om vem i luciatåget han vill vara hoppas jag han inte låter traditioner begränsa sig. Har du varit Lucia? Berätta om ett luciaminne!

6 responses to “Julkalender: Lucka 13

  1. God Lucia!🙂
    Anette Skåhlberg är författaren och illustratören är Katarina Dahlquist.
    Min lilla pojke är pepparkaksgubbe idag. Han bestämde sig och som tur var så hade vi rätt storlek hemma…🙂

  2. Anette Skåhlberg & Katarina Dahlquist.
    När jag och mina bröder var små åkte hela familjen och lussade för Mormor & Morfar på morgonen. Jag var äldst, så jag var lucia😉. Det var lite häftigt att åka bil i luciakläder i mörkret och sedan smyga in i huset och sjunga. Så här 25 år efteråt inser jag ju att de visste att vi skulle komma, men det hade jag ingen aning om då. Mysigt och roligt – och gott med lussefika till frukost!
    Och i fjol var jag gran när en liten knatte firade sin första lucia, också mycket roligt!

  3. Anette Skåhlberg är författaren och illustratören är Katarina Dahlquist.

  4. Text: Anette Skåhlberg. Bild: Katarina Dahlquist
    Jag har varit Lucia en enda gång. Kyrkans juniorer skulle lussa i kyrkan och den här gången var det min tur. Hade det varit val hade jag väl aldrig fått vara Lucia. Traditionen var att Lucia skulle vara tyst, men jag har en vacker sångröst så det vore dumt att inte sjunga. Det avlöpte väl!

    Som vuxen har jag läst semitiska språk: hebreiska, arameiska och arabiska, så det var inte så svårt att få fram tigrinja eller amharinja.

  5. Text är skriven Anette Skåhlberg och bilderna är gjorda av Katarina Dahlquist.

  6. Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist

Kommentera

