Männen då?

Min kollega Gunilla hoppade på deckarutmaningen så klart (skam vore väl annars, hon sitter i Svenska Deckarakademin!) och returnerade en annan. För har man listat sina favoritkvinnor i deckare får man ju inte glömma männen.

För min del är det svårare, jag har inte läst så många deckare (många böcker jo, men inom ett begränsat antal serier) men here goes:

  • Paul Hjelm (Arne Dahl)
  • Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)
  • Harry Hole (Jo Nesbö)
  • Thomas Lynley (Elisabeth George)
  • Erik Winter (Åke Edwardsson)
  • Van Veeteren (Håkan Nesser)
  • Jan-Olov Hultin (Arne Dahl)
  • Ture Sventon (Åke Holmberg)
  • Tintin (Georges Remi)
  • Dirk Gently (Douglas Adams)

När jag skrev den här, och lyckades få in två ur A-gruppen inser jag att jag glömde Kerstin Holm på min lista över kvinnorna. Jaja, hon får i alla fall nämnas här på ett hörn. Och vet ni? Samma kollega som ovan berättar för mig att det kommer fler böcker med åtminstone delar av A-gruppen. Snart. Jippie!!

2 responses to “Männen då?

  1. Det gick ju hur bra som helst! När jag läste din lista kom jag också på att även jag glömde Kerstin Holm. Hon hade definitivt förtjänat att vara med på kvinnolistan. Och Harry Hole borde jag haft med på min manslista…
    Det finns för många bra helt enkelt.

  2. Ååh, fler böcker, vilken himla bra nyhet! Arne Dahl skriver så speciellt, gillade verkligen serien om A-gruppen! Längta längta!

Kommentera

