Julkalender: Lucka 16

Välkommen till En full bokhyllas julkalender 2010!

December 2010 blir frågesportens månad på bloggen. Svara i kommentarsfältet, och länka gärna till julkalendern i din egen blogg!

När julen är över kommer jag att lotta ut ett fint bokpris bland alla som varit med och svarat, du får en lott per (rätt) svar så missa ingen lucka!

Lucka 16:

Från vilken pjäs av en känd svensk författare kommer följande replikskifte:

PUBERTETSSONEN: – Den är jättesned!
PAPPAN: – Det är den inte alls. Det är du som är i puberteten!
PUBERTETSSONEN: – Jag lovar att den kommer att välta.
PAPPAN: – Nu tiger du! Nu vill jag inte höra ett ord til från dig!

Bonus: Vad heter huvudpersonen i den bok som väl i mycket skildrar författarens egen barndom? Vad tycker du om författarens böcker? Själv avgudade jag den här författaren i tonåren.

13 responses to “Julkalender: Lucka 16

  1. Mormor gråter av Jonas Gardell, så klart. Kan läsas som julevangelium också.

    Juha heter huvudpersonen i En komikers uppväxt (första delen i en trilogi som kanske kan kallas självbiografisk, även om det är rätt mycket som inte riktigt stämmer i den). Jag tycker mycket om Gardell, främst som scenartist och som spanare, och har läst nästan allt han skrivit. Som författare tycker jag att han är bra (och lite underskattad av etablissemanget), men jag har aldrig just dyrkat hans böcker.

    • Jobbar du lika okristligt tidigt som jag? Jag har inte läst Gardells senaste böcker, även om jag tycker de verkar intressanta. Som tonåring läste jag allt han skrev och såg honom varje gång han kom till Umeå. En gång var biljetterna slut, och jag och en kompis köpte biljetter till handikapplats, lånade en rullstol på sjukhuset och gick dit, hon som rullstolsburen och jag som ledsagare. Det var kanske omoraliskt, men jösses vilken tankeställare vi fick; vi fick verkligen en lektion i hur folk behandlar den som är ”annorlunda”!

      • Nej, vid den här tiden äter jag frukost, bloggar och läser nättidningar medan dottern ser på film på andra halvan av datorn och äter gröt.😉

        Wow för det där med rullstolen!! Jag och en kompis brukade köpa helt vanliga biljetter och gå och titta i Göteborg. Men det är flera år sen jag såg honom sist nu, tyvärr, men så har han också turnerat lite mindre de sista åren.

  2. Mormor gråter av Jonas Gardell.
    Juha heter huvudpersonen i En komikers uppväxt. Jag har tyvärr inte läst den men skulle kanske göra det nu.
    Fru Björks öden och äventyr är det enda jag läst av Gardell och den var väl sådär tyckte jag. Tror att han skrivit mycket som är bättre…..

    • Jag tycker definitivt du ska prova någon annan bok, för Fru Björk är inte hans bästa. Jag tycker iofs om den också, jag hade den som kasettbok på den tiden man hade sådana, och lyssnade på den som ”godnattsaga” för att somna så jag har väldigt upphuggna minnen av den – lyssnade lite här och där och somnade mitt i…

      • Fru Björk blev faktiskt opera också – det är rätt coolt!

        Men jag stämmer in i att du ska pröva något annat. Gardell är t ex en lysande dramatiker, och hemskt bra i korttextformatet, så varför inte (novell)samlingen Mormor gråter (som också innehåller en del andra krönikor och texter som använts på scen)? Låt isbjörnarna dansa och andra pjäser är också bra men sorgligt.

        Annars röstar jag för trilogin En komikers uppväxt, Ett ufo gör entré samt Jenny. Lättillgängligt men inte lättsmält.

        Min personliga favorit är en av hans allra första böcker (svår att få tag på är den också) som heter Passionsspelet.

  3. En komikers uppväxt ska alla läsa som den moderna klassiker den är. Gillar visserligen Fru Björk också, speciellt slutet. Tror jag läst det mesta av Gardell, inte Om Jesus dock.

  4. Mormor gråter – jag tror att min omgivning från tonåren var en smula trött på att jag skulle citera den hela tiden?
    Huvudpersonen Juha
    För övrigt hittade jag en gammal pärm från gymnasieåren där jag klottrat ”Gardell är gud!” vilket säger en del om min relation till hans författarskap? Nu är jag kanske mindre fanatisk men jag gillar fortfarande hans böcker även om jag inte hunnit läsa hans religionsböcker än.

  5. Mormor gråter av Jonas Gardell. Juha heter hans alter ego i En komikers uppväxt och Ett ufo gör entré (och sedermera Jenny).

  6. Åh, men Mormor Gråter är ju så mycket jultradition numera som det kan bli.=)

  7. Förra året postade jag den här länken hos Bokmania, men jag tror den passar bäst här i år:

  8. Jonas Gardell – Mormor gråter. Huvudpersonen i ”En komikers uppväxt” är Juha.

  9. Mormor gråter av Jonas Gardell

Kommentera

