Missuppfattningar om böcker

Vixxtoria skriver om felhörningar i låttexter (kan ju vara hur kul som helst – ni har väl läst Saltmannen?). Det får mig att minnas en anekdot från gymnasiet, som ni nu får ta del av varesig ni vill eller inte.

Jag gick – av någon outgrundlig anledning – naturvetenskapligt program på gymnasiet. På engelska. Sån var jag.

Det var snarare det där att det var på engelska som fick mig att välja programmet, och som duktig flicka skulle man ju läsa NV hur ointresserad av fysik, kemi och matte man än var. I efterhand kan jag ångra mig, jag tror jag hade passat så mycket bättre på en samhällsvetenskaplig utbildning, men jag hade en sådan härlig klass att jag ändå är glad att det blev som det blev.

En av killarna i klassen var i allafall lika kass på de humanistiska ämnena som jag var på de naturvetenskapliga så vi hjälpte ofta varandra. En dag hade vi läsförståelseprov på engelskan, och vi fick Edgar Allan Poes The Raven utdelad för att vi sedan skulle återberätta historien med egna ord. NV-snillet, som idag är framstående forskare inom något obskyrt ämne, och jag rättade sedan varandras uppsatser. Min förvirring var stor när hela hans uppsats handlade om en ”Mr T”. Berättelsen, som är skriven på gammelengelska, börjar nämligen ”T’s someone knocking at the door”.

One response to “Missuppfattningar om böcker

  1. Naahhh, men vad sött. Och faktiskt inte alls en konstigt sak att tro.. el, tja, om man läser resten blir det ju lite märkligt förstås…:)

Kommentera

