Julkalender: Lucka 18

Välkommen till En full bokhyllas julkalender 2010!

December 2010 blir frågesportens månad på bloggen. Svara i kommentarsfältet, och länka gärna till julkalendern i din egen blogg!

När julen är över kommer jag att lotta ut ett fint bokpris bland alla som varit med och svarat, du får en lott per (rätt) svar så missa ingen lucka!

Lucka 18:

På tal om syskon. Vem har skrivit och vem har illustrerat den fina 70-talsboken Per, Ida & Minimum?

Bonus: Vilken var din favoritbilderbok när du var liten? Jag kan säga att en annan bok som är både skriven och illustrerad av illustratören som är rätt svar ovan ligger högt på min topplista! Kan du gissa vilken? Ett tips kan vara att botanisera här.

5 responses to “Julkalender: Lucka 18

  1. Grethe Fagerström och Gunilla Hansson har skrivit om Per Ida och Minimum. För övrig den bok som lärde mig om blommor och bin (ja, jag är en sån som har lärt mig allt som är värt att veta ur en bok).

    Jag lyckas inte hitta något av Fagerström udner dina barndomsfavoriter i Lilla bokhyllan, men det finns en bok som heter Nu ska det bli andra bullar av Gunilla Hansson. Kan det vara den?

    Jag har många favoritbilderböcker från förr, men sedan jag plockade fram dem alla för att glädja dottern så har det lite suddats ut vilka som var absoluta favoriter. Tomtebobarna och Jul i Bullerbyn ligger högt i alla fall!

  2. Grethe Fagerström, text och Gunilla Hansson, illustrationer
    Nu ska här bli andra bullar! av Gunilla Hansson

    ”Rasmus Nalle bygger skepp” var en av de få böcker vi hade och nog därför en favorit. Senare kunde jag ju själv låna böcker i skolbiblioteket.

  3. Grethe Fagerström och Gunilla Hansson!

  4. Grethe Fagerström och Gunilla Hansson!

    Resan till landet Längesen – av Elsa Beskov var min favorit

  5. Grethe Fagerström och Gunilla Hansson

Kommentera

