Julkalender: Lucka 20

Välkommen till En full bokhyllas julkalender 2010!

December 2010 blir frågesportens månad på bloggen. Svara i kommentarsfältet, och länka gärna till julkalendern i din egen blogg!

När julen är över kommer jag att lotta ut ett fint bokpris bland alla som varit med och svarat, du får en lott per (rätt) svar så missa ingen lucka!

Lucka 20:

Selma Lagerlöf har skrivit mycket om julen, till exempel i Gösta Berlings saga (”Julnatten” och ”Julmiddagen”), Kejsaren av Portugallien (”Julmorgonen”) och Osynliga länkar (”Gudsfreden” och ”En julgäst”). Vilket år fick hon Nobelpriset?

Bonus: Hon var en speciell pristagare, varför? Vem tycker du borde få Nobelpriset? Varför?

5 responses to “Julkalender: Lucka 20

  1. Lagerlöf fick Priset 1909. Hon var den första svensk som fick den äran. Första kvinna också, förresten.

    Jag har Gitta Sereny som min personliga nobelpriskandidat. Här har jag skrivit något långt om varför:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2009/09/min-nobelpriskandidat.html

  2. 1909

    första svensk och första kvinna som fick det.

    Jag har ju min favorit Ismail Kadare men han har ju blivit tvärless på att skriva så frågan är om han ska få det överhuvudtaget när han har den inställningen. men jag gillar hans sätt att skriva och varje bok jag läser av honom ger mig något nytt tycker jag.
    Så hädanefter ska jag nog hålla på en kvinna och då blir det Oates som är så produktiv och som oftast skriver otroligt bra. Blonde är ju en höjdare och Det var vi som var Mulvaneys som fick mig att upptäcka Oates, Fallen osv.

  3. 1909
    första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur, tillika första svensk

    Om ni menar Nobelpriset i litteratur:
    postumt: Astrid Lindgren, som betytt så mycket för jordens barn
    Fredspriset kan jag kanske ha någon åsikt om, men de andra kan jag inte bedöma

  4. 1909. första svensk ock kvinna som fick nobelpriset i litteratur.

    Arthur C. Clarke för 2001 bl a

  5. 1909, hon var den första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur.

Kommentera

