Vem var bäst då?

Så frågar maken efter att ha läst mitt förra inlägg…

Det är ju en helt omöjlig fråga att svara på, men visst finns det titlar som sticker ut.

Både American wife av Curtis Sittenfield och Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger har satt spår. Och även om jag lessnade lite på slutet så gjorde så klart Blonde av Joyce Carol Oates intryck.

Jag är också väldigt glad att jag läste Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie.

Svält av Knut Hamsun skrev jag nog inte om när jag läste den i somras. Den föll i min hand ur morfars bibliotek, och nu när det verkar som att Per Oscarsson är död tänker jag på den igen.

När det gäller deckare har Karin Alfredsson verkligen blivit en favorit. Jag har läst mycket av henne i år, och ser fram emot nästa!

Jag är också mycket glad över att jag genom pocketkedjan läste Haruki Murakamis Kafka på Stranden. Nu vet jag att jag vill läsa mer av honom, även om det ännu inte blivit av.

Sammantaget har det varit ett helt ok läsår, men nog saknas de där stora omväldande upplevelserna!? Jag vet inte om det beror på att jag inte haft så mycket läsro, om det säger något om bokutgivningen eller om det har med något annat att göra. Jag hoppas dock på några större läsupplevelser 2011. Några tips?

 

One response to “Vem var bäst då?

  1. jag läser också fler kvinnliga författare🙂

Kommentera

