Uppfostrad av män

Klicka på bilden för att komma till förlagets sida om boken!Av Christina Jutterström

Från lokaltidning på 60-talet till högsta chef över en public-service-teve på våg ut i cyberrymden. Man måste vara imponerad av Christina Jutterström, och är man journalist är det inte svårt att ryckas med och bli intresserad av hennes livshistoria, som dessutom beskriver en spännande och händelserik del av mediehistorien. Men jag tror inte att det här är en bok för enbart journalister. Lika intressanta är ledarskapsfrågorna i allmänhet inte minst med det könsperspektiv som ”Juttan” (fast att någon vågar kalla henne så to her face tvivlar jag på!!) redan i titeln lägger sig vinn om.

Den numera pensionerade SVT-vd:n, som jobbat som journalist såväl på tidningar som på radio och teve, skriver rakt och enkelt. Jag sträckläser, hummar, lyfter på ögonbrynen och ler. Sedan blir jag lite stressad. Är det bara jag eller ger inte självbiografier och memoarer en viss prestationsångest? Det hjälper ju inte mig att Christina Jutterström började precis som jag på en liten tidning med att bevaka den kommunala politiken. ”Vad ska det bli av mig” hänger i luften, för som alltid när någon berättar i efterhand låter allt så enkelt. Alla vägar så raka och alla val så självklara. Visst misslyckades hon på Expressen, men sedan gick det ju inte direkt dåligt efter det…

Christina Jutterström beskriver sin upplevelse i arbetslivet, och går bara knapphändigt in på privatlivet. Hon skriver som sagt en hel del om att vara just kvinlig chef, men analyserar väl inte könsmaktsordningen något djupare. Det här är historien om en ledare, och hennes väg till makten. Upplyftande på ett sätt, att höra en sådan historia utan bitterhet – hon verkar aldrig någonsin ha känt sig utanför manliga strukturer. Istället har hon lärt av män (uppfostrad, remember) och accepterat rådande normer utan att låta dem hindra sig. Bra för individen så klart, även om man kan fundera över vad den strategin gör för kommande generationer chefer.

När jag läst ut boken sent igår kväll skrev jag på Facebook: ”Alla som har minsta intresse av medieutveckling/historia eller ledarskap bör läsa Christina Jutterströms Uppfostrad av män”. Det står jag fast vid.

One response to “Uppfostrad av män

  1. Pingback: Ett halvt års läsning (lite drygt) | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

