Nya Barnliv – från graviditet till tonår

Av Katerina Janouch

”Tystmad är alltid en signal om att något inte är som det ska. Det är ofta okej ändå, kanske studerar de sammanbitet en silverfisk som kilar in under skåpet, men det kan var tecken på att något hänt eller att bus är på gång.” (Ur kapitlet: Förskolebarn: Syskon – när, och hur blir det?)

Visst måste man älska en föräldrahandbok som hänvisar till silverfiskar bara sådär?

Annars är det här en bok som är svår att recensera. Det är en bok som man plockar fram och läser här och där, som man kommer att tänka på när det är något man funderar på (just nu, i vårt fall: Syskon). Och det är väl så det är tänkt.

Katerina Janouch utgår från sig själv, och tar även in berättelser från andra föräldrar. Jag gillar dessa små ”berättelser ur livet”, det ger en många olika infallsvinklar på ett ämne och gör boken lättläst och intressant. Genom att utgå från sig själv, och sin erfarenhet som fembarnsmamma, kommer författaren också ifrån pekpinneriet och läsaren får ta till sig tipsen som just sådana.

Jag gillar också att Katerina Janouch inte väjer för svåra frågor, till exempel önskan om ett barn av ett visst kön och hur man pratar med barn om sex. Dessutom är det här det enda boken där jag och maken hittat något som helst stöd i våra frågeställningar kring mammighet. Ett kort avsnitt, visserligen, men mer än i någon av våra många andra föräldraböcker (ja, jag är teoretiker).

Avsnitten blir ju av naturliga skäl korta, som titeln skvallrar om spänner innehållet över såväl graviditet som tonårstorts, och jag har för min del bara använt mig av de första kapitlen. Om resten lever upp till mina önskemål får tiden utvisa. Jag kanske återkommer i den frågan!

Kommentera

