Google-koden

Av Andreas Ekström

På fjärde plats bland populäraste googlingarna i Sverige står.. ordet Google! Istället för att skriva in adressen till sökmotorn i adressfältet skriver vi nämligen ”google” i den lilla sökrutan högst upp till höger i webbläsaren. Lathet, ja, men också ett tecken på hur stark vår vana vid att googla är.

Andreas Ekström skriver på ett enkelt och trevligt sätt om ett fenomen som är en del av alla datoranvändares vardag. Det är intressant, lite skrämmande och väldigt tankeväckande.

Till en början irriterade en del av hans mer personliga reflektioner i boken mig, kanske för att han är så mycket Sydsvenskan och jag råkar jobba hos en konkurrent, men jag får ge mig efterhand och tillstå att boken blir bättre just på grund av dessa.

Efter gårdagens seminarium för journalister i Skåne vet jag också att han är en utmärkt talare. Ni hittar en länk till hans seminariepunkt här – lyssna gärna, det är länk nummer 1! Ni hittar min rapportering från sagda seminarium på Twitter här!

På tal om Twitter bad Vixxtoria mig fråga honom vilken sökmotor man kan använda istället, och hans svar var att han ibland jobbar i Yahoo och inte har märkt någon kvalitetsskillnad. Men, att han ändå oftast söker i Google för att han är van vid det gränssnittet. Han uppmanade också alla att;

1. Inte lägga alla ägg i Google-korgen. ”Har du dina bilder i Picasa och ditt liv i Googlecal kanske du ska använda en annan e-postklient. Bara så att OM Google krashar har du inte allt på samma ställe” (Jag citerar ur minnet och tar på mig eventuella felaktigheter)

2. Ta en Googlefri dag då och då bara för att bli medveten om hur mycket vi använder Google-tjänster i vardagen.

Nummer två skulle bli svår för mig och alla andra som har androidtelefoner, slog det mig just!

One response to “Google-koden

  1. Pingback: Tweets that mention Google-koden | En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

Kommentera

