Bokcirkelbok 22: Högre än alla himlar

Av Louise Boije af Gennäs

Betyg:

  • MG: 4,5
  • EE: 4
  • MF: 3
  • KH: 2

Som synes var bokcirkelns åsikter om den här boken minst sagt skilda. Kul!

Jag och MG drev linjen ”vi blev berörda”. KH tyckte huvudpersonerna var platta och klichéartade, och MF var tveksam till hela upplägget.

Högre än alla himlar är ju den första i en triologi som utspelar sig under millenniets första decennium. Här går vi från det stora nyårsfirandet till den dramatiska dagen då Anna Lindh dog. För mig som jobbade som färsk nyhetsjournalist en stor del av den här tidsperioden var just nutidshistorian den stora behållningen, och precis som jag hoppats gled diskussionen runt bokcirkelbordet så småningom in på våra egna upplevelser av de stora händelser som beskrivs i boken. Och vilka man kan vänta sig i kommande böcker (vilka av huvudpersonerna ska åka till Thailand lagom till tsunamin, är ju den stora frågan).

Men först dissekerade vi upplägget, från den Strindbergspretantiösa inledningen (där trodde jag att jag skulle bli tvungen att lägga av innan jag börjat läsa) till det tajta kompisgänget som inte verkar ha mycket till liv utanför sitt ”Bevely Hills 90201-incestiösa” liv. Jag tycker idén, att låta olika personer, och personligheter, i en familj eller ett gäng uppleva stora världshändelser är spännande, men visst håller jag med KH om att det ibland blir för tillrättalagt. Personerna får stå tillbaka, blir endimensionella för att passa in i historien. Deras problem är stora och existensiella, och lämnar därmed oss vanliga dödliga och våra ofta ganska banala problem utanför. Visst berördes vi alla av Estonia, 9/11 och mordet på vår utrikesminister men våra vanliga liv pågick parallellt och gick ganska snart vidare.

Sedan var det det här med förväntningar. Själv hade jag läst tillräckligt många besvikna recensioner för att inte vänta mig något liknande Stjärnor utan svindel (som för övrigt verkar uppnått mytiska proportioner i de flestas läsminne). Till skillnad från KH, som blev grymt besviken, hade jag istället förväntningarna så lågt satta att jag kunde bli glatt överraskad. Och det blev jag, även om glatt är fel ord för att beskriva hur jag låg i badkaret och bölade under stora delar av läsningen…

Nästa gång, den 23 februari, ska vi ses hemma hos MF. Boken är Yarden av Kristian Lundberg.

2 responses to “Bokcirkelbok 22: Högre än alla himlar

  1. Intressant. Då kanske jag ska läsa den i alla fall. Har försökt mig på några titlar efter ”Stjärnor utan svindel” (som jag läst ett antal gånger, så den håller även för omläsning – inte bara som nostalgiskt bra läsminne. Vilket den naturligtvis också är!) men varje gång blivit grymt besviken. Inte bara på det platta innehållet, utan även av stilen. Men det kanske får bli ett sista försök. Är det värt det?

    • Som sagt, har man höga förväntningar är det bäddat för besvikelse.. så jag vet inte vad jag ska säga. Låna den av mig och testa!

Kommentera

