Stjärnlösa nätter

Av Arkan Asaad

Vad skiljer en ”Boats” från en sann berättelse? Det funderar jag på när jag läser Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. Den känns självupplevd, men det är först i slutet som jag som brukar försöka läsa så lite som möjligt om en bok innan jag läser det förstår att så också är fallet.

Det här är alltså Arkan Asaads berättelse, även om bokens huvudperson heter Amàr. En berättelse om kärlek, och om press från familj och tradition. Om hederskultur ur en ung mans perspektiv.

Boken är skriven i jagform, och med ett ungdomligt språk. I början stör det mig något. Det är som att jagformen utan annat litterärt grepp (växelperspektiv, dagboksanteckningar, talspråk – ja, ni fattar) riskerar att sänka en bok för mig. Men snart har jag lärt känna jaget, och glömmer formen. För berättelsen i sig är intressant; slitningen mellan far och son, inom familjen, mellan ursprungsland och hjärtats hemland. Dessutom är man ju van att läsa ”hedersberättelser” ur en flickas/kvinnas perspektiv.

Boken är välskriven fö rsin genre, och jag bråkar med mig själv om huruvida den är bra eller inte. Har en långtgående allergi mot ”Boats” (böcker ”based on a true story”) och jag gissar att det är för att många har det som förlaget valt att vara så otydligt med att det här är just det; sant.

Vad spelar det för roll kan man fråga sig, och för mig handlar det nog om varför boken är skriven. Spektakulariserar man något, och vädjar till läsaren att förstå att detta är dramatiskt men ändå på riktigt så blir det något smutsigt med alltihopa. Här kommer Arkan Asaad undan utan att vulgarisera, och vi slipper ett tillrättalagt slut. Vi får en förståelse för hans historia och får fundera på traditioner och kulturers påverkan på individen utan att bli skrivna på näsan.

här tyckte SvD:s recensent. Och så här tyckte UNT:s recensent.

2 responses to “Stjärnlösa nätter

  1. Jag har precis läst boken och tycker som du att det är en intressant och viktig historia!!

  2. Pingback: Ett halvt års läsning (lite drygt) | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

