Day 02 – A book that you’ve read more than 3 times

Hur lång får listan bli? Jag är – och framför allt var, när jag var ung och hade en massa tid (var blev den av?!?) – en notorisk omläsare.

Böckerna om Mimmi, av Viveka Lärn (då Sundvall) har jag nog läst snarare 5-6 gånger vardera. (För att ur luften ta den första kapitelbok som jag minns att jag läste.)

Peter Pohl och Kinna Gieths Jag saknar dig, jag saknar dig! har definitivt mer än tre läsningar i ryggen. Kanske är 8-10 närmare sanningen. Även Peter Pohls Malins kung Gurra står vältummad i bokhyllan (nåja, just nu ligger den i en flyttkasse någonstans).

Aidan Chambers Dansa på min grav kan jag ha läst ytterligare någon gång, liksom Anne på Grönkulla-serien så klart. Och vi ska inte glömma Pappa Långben.  För en skull nämner jag inte Anna-Lisa Wärnlöf i sammanhanget. Det gör jag så ofta ändå.

Men nu måste vi väl snart komma in på vuxenböcker, eller?

Jag har som sagt slutat läsa om så förjordat mycket som jag gjorde i tonåren, men visst händer det att jag läser en bok på nytt. Men om det tidigare var en trygghetskänsla jag jagade är det nuförtiden snarare en nyfikenhet. Håller den? liksom.

Jag tycker nog att Den hemliga historien av Donna Tartt höll när jag läste om den för fjärde eller femte gången som lite vuxnare än de tidigare läsningarna. Liksom Den tionde sånggudinnan av Carina Burman.

Men de senaste åren kan jag nog inte säga att jag läst om så många böcker (undantaget ungdomsböcker som ju är guld att plocka fram när man är sjuk eller bara trött och deppig och inte orkar med något nytt). Sedan recensionsböckerna började dimpa ner blir det väldigt lite av den varan. Det är ju alltid någon ny bok som pockar på uppmärksamhet.

Ni då? Läser ni om?

Detta inlägg är en del i utmaningen 30 days with books.

One response to “Day 02 – A book that you’ve read more than 3 times

  1. Åh, Malins kung Gurra är så fin! Minns att vi läste den i ungdomslitt-kursen och att jag gillade den så mycket att jag köpte den till min kompis också. Kanske snart dags att läsa om🙂

Kommentera

