Day 10 – Favorite classic book

Favoritklassiker alltså. Nu är det confession time. Jag har inte läst så många klassiker.

Jag vet faktiskt inte varför, men det har oftast inte blivit så. Klart jag som storläsare har läst många böcker, och en del av dem är klassiska. Kanske har jag läst fler än genomsnittet. Men jag ser mig inte som en klassikerläsare, så att säga.

Därför blir också det lätta svaret att plocka fram en – tada – flickrumsklassiker! Hade väl egentligen tänkt förklara min kärlek till Anne på Grönkulla men Vixx provocerade mig till ett vittnesmål (se kommentarstråden). Jag älskade nämligen Pappa Långben av Jean Webster. Barnhemsflickan som skriver brev till den okände mannen, som kanske är något annat än en pappafigur?

Det var egentligen inte den underliggande kärlekshistorian som lockade allra mest (även om den säkert drog till sig mitt intresse) utan det var väl – som med allas vår Anne – författardrömmarna som var viktigast. I efterhand kan jag tycka att Anne har lite mer ”go” i sig, och att det finns mycket att säga om alla dessa välgörare i böcker om unga flickor – har de inte alltid ett alternativt motiv när de till synes osjälviskt hjälper flickan i fråga att nå sin dröm?

Men ja Vixx, jag låg vaken många tonårsnätter och läste min bokreautgåva av Pappa Långben. Faktum är att blir väldigt sugen på en omläsning! För att inte tala om hur sugen jag blev på att se filmen som jag nyligen fick reda på finns!

Detta inlägg är en del i utmaningen 30 days of books.

3 responses to “Day 10 – Favorite classic book

  1. Mkt intressant, och Anne har ju redan så många kärleksbloggare, inklusive undertecknad.

    Jag undrar om det kan vara så att jag helt enkelt försökte mig på Pappa Långben för tidigt. Jag måste bara ha varit 9-10 år, och jag kan ju ärligt talat säga att kärlek var det larvigaste jag visste vid den tidpunkten. (Sen har jag som sagt inte ens läst ut boken….) Jag ska alltså ge den en chans till, tycker du?

    (Och så är jag glad att kunna inspirera till ett blogginlägg.)

  2. Jag minns inte hur gammal jag var när jag först läste den, men spontant låter 9-10 lite tidigt för den här. Huvudpersonen ifråga är 16 när boken börjar. Jag tycker absolut du ska göra ett försök, inte minst av själviska skäl – det vore intressant att höra hur den uppfattas med vuxna ögon! Så får du ju en ursäkt att köpa boxen också, om du inte redan hade tänkt det ;-)!

  3. Pingback: Pappa Långben | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

