Hjälp: Lista ”måste-böcker”

En kompis till mig fyller 30 i år, och firar med ett år av galna utmaningar. Det är kitesurfning och Lidingölopp, men jag har fått henne att också anta en läsutmaning. Nu ska jag, tillsammans med kulturredaktionen på tidningen, lista tio böcker man måste ha läst innan man är 30+.

Hjälp oss med förslag. Det ska vara alla genrer, så ös på!

Listan kommer så klart att publiceras här, och ni kommer att kunna följa utmaningen i Malins blogg!

23 responses to “Hjälp: Lista ”måste-böcker”

  1. Böcker man måste ha läst innan man är 30+ enligt mig (högst personlig lista, obs!): Mästaren och margarita av Michail Bulgakov, Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf, Drömfakulteten av Sara Stridsberg, Glaskupan av Sylvia Plath, Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami, Hej Nostradamus! av Douglas Coupland, Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson, Feberboken av Stina Aronson, Illusionisten av John Fowles, Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez, 1984 av George Orwell…. Ja, jag antar att det räcker nu men jag kommer bara på fler och fler. 😀 ska bli kul att följa hennes utmaning iallafall!

    • Kul lista, inte minst för att jag – 33 år i år!! – inte har läst alla. Det här kanske blir en utmaning även för mig!

  2. Du måste ju berätta mer om henne (Malin?). Vilka böcker man ska läsa innan man fyller 30 beror ju på vilken person man är. Läser hon mycket annars, men har bara inte kommit sig för att läsa de där böckerna ”man ska”? Eller är hon ganska novis men skulle trots allt vilja läsa 10 väldigt bra böcker? Eller är du själv ute efter 10 böcker riktigt bra böcker som man inte får missa?

    Dessutom måste man i det här fallet ta i beaktande att hon är 30 redan. En del böcker ska man ha läst låååångt innan 30, för det är då man uppskattar dem som mest; när man redan är 30 så kan det vara försent; man tycker de är för barnsliga och kan irritera sig mer på att man hela tiden undrar varför alla tjatar om just den här boken. (Räddaren i nöden är en sån bok. Den ska man läsa innan 20, eller antagligen inte alls.)

    • Du har rätt, man måste veta mer. Har i alla fall uppdaterat inlägget med en länk till hennes utmaningsblogg – nu när jag sitter vid datorn (till skillnad från telefonen igår) och kan länka! Den här listan får ju skapas efter Malins speciella förutsättningar – dvs redan 30 – så vi får kanske skippa viktiga referensverk som Oskar äter hus, Kulla-Gulla och annat som kanske kräver att läsaren är lite yngre.

      Jag blir förresten glad över vad du skriver om Räddaren i nöden – en bok jag själv läste någon gång 20+ utan att förstå ”the fuss”. Nu får jag förklaringen!

      • Håller med Vix. Var precis min tanke också. Men oj, tänkte jag, beror ju på vem hon är! Plus att hon ju redan är 30, hmm.. kanske lättare om man tänker mer en teoretisk lista på vilka böcker man bör ha läst, typ. Eller författare. Ska klura lite.

  3. Det finns ju massor, men en som ibland räknas bort i liknande listor som jag tycker borde finnas med är Edward Said’s ”Orientalism”. En oerhört viktig fackbok om andrafiering och exotism, men också om hur vi i Västerlandet ser på oss själva. Tankeväckande och oroande.

  4. Den här listan ska verkligen bli intressant att ta del av eftersom jag själv fyllde trettio för några veckor sedan. Jag undrar: är det böcker man borde ha läst eftersom man kommer klara av livet som trettioåring bättre då eller är man bara en loser om man inte har läst dem? Mvh/ Moa 30+

  5. En bok som kanske inte egentligen kan ses som ett måste men som kan vara bra att läsa när man fyller 30+ är Alexandra Potters ”Who’s that girl?” som handlar om att möta sitt 10-år yngre jag.

    En definitiv måste-bok är väl annars ”Stolthet och fördom”

    • Bra idé! Vi pratade just igår om vilken bok från chicklittgenren vi ska ta med. Kanske blir det den. (Har själv inte läst den) Austen bör ju annars också vara given. Jag tror det svåraste blir att begränsa den här listan!!

      • Ok, m det ska vara en bok från chic-lit-genren så är väl Maryan Keyes och Bidget Jones annars kanske uppenbara. ”Klassiker” i genren. Fast man borde nog ha läst dem för länge sedan. Läste någon gammal Marian Keyes för något år sedan och blev mäkta besviken. Inte vad jag mindes det som.

      • Min personliga favorit är Sushi för nybörjare, men jag vet inte om den är en ”måste-bok”.

  6. Oj, vilken svår fråga! Några snabba tips kommer här och eventuellt lägger jag till några till när de poppar upp:

    Donna Tartt: den hemliga historien
    Hjalmar Söderberg: Doktor Glas
    Patrick Süsskind: Parfymen
    Hans Koppel: Vi i villa
    Någon av Sjöwall/Wahlöös Beck-deckare

  7. Pingback: Utmana Malin Jansson - Bloggar - Skånskan.se

  8. Den hemliga historien läste jag nyss och den funkar även för gamla tanter. Ungdomsklassiker för arga, unga män som På drift och Räddaren i nöden känns väl sådär. Däremot tycker jag att hon bör läsa The great Gatsby som ska filmatiseras igen. To kill a mockingbird är bra och har kommit i nyöversättning, Den allvarsamma leken är en grym svensk klassiker, den bästa enligt mig. Kul att lista böcker. Kanske ska göra en med böcker jag ska hinna med innan jag fyller 40, tre år kvar…

  9. Om hon vågar sig på lyrik är Århundradets kärlekssaga underbar!

  10. Pingback: 30-listan | En full bokhylla är en rikedom

  11. Här är några måste-böcker, men kanske inte innan 30. Man måste ju läsa i sin egen mognadstakt. Listan innehåller en hel del omistliga svenska klassiker.

    Allende, Isabel – Andarnas hus
    Ende, Michael – Momo – eller kampen om tiden
    Fogelström, Per Anders – Mina drömmars stad
    Kafka, Franz – Förvandlingen
    Kertész, Imre – Mannen utan öde
    Lagerkvist, Pär – Barabbas
    Lagerlöf, Selma – Jerusalem
    Martinson, Moa – Mor gifter sig
    Moberg, Vilhelm – Utvandrarserien
    Olsson, Vibeke – Molnfri bombnatt
    Söderberg, Hjalmar – Den allvarsamma leken
    Thorvall, Kerstin – När man skjuter arbetare
    Tolkien, J.R.R. – Sagan om ringen

  12. Pingback: Utmana Malin Jansson - Bloggar - Skånskan.se

Kommentera

