Day 15 – Favorite male character

Att svara på sådana här frågor (vilken som är min manliga favoritkaraktär i en bok, till exempel) är verkligen ett urklipp i tiden. För om man med favorit menar något bestående så får man nog fråga någon annan. Vad är vitsen med att gå runt och ha en favoritkaraktär förresten? Man läser ju nya böcker och lär känna nya karaktärer. Men visst, visst finns det de som stannat hos en. Vi kan ju dela upp frågan lite:

14-åriga Evas manliga favoritkaraktär: Glibert Blythe, utan tvekan.

20-åriga Evas manliga favoritkaraktär: Usch, vad svårt att minnas. Men jag skulle gissa att det var Mr Darcy. Just vid den tiden hade jag så fullt upp med att upptäcka universitetsvärlden att jag knappt kommer ihåg vad jag läste annat än kurslitteratur. Och i den mån jag kommer ihåg var det mest en massa feministlitt som knappast innehåller några åtråvärda manliga figurer.

32-åriga Evas manliga favoritkaraktär: Som gift och ärbar (!?) kvinna har nog mitt fokus på manliga karaktärer ändrats lite. Nu ser jag inte drömprinsen i dem utan bedömer manliga som kvinliga karaktärer efter ungefär samma måttstock – om de är intressanta eller inte. En karaktär som stannat hos mig är Nakata i Kafka på stranden. Honom tänker jag på ibland, inte minst när jag ser en katt!

Detta inlägg är en del av utmaningen 30 dagar med böcker.

Kommentera

